Skip to content

Tips til mindre stress i hverdagen

Posted in Beate Tipser

Det er mandag igjen i morgen som betyr en noe mer hektisk hverdag for folk flest sammenliknet med helgene. Små triks i hverdagen kan gjøre den mindre stressende.

Hverdagen er den jeg liker best, uten tvil. Å trives i sin egen hverdag tror jeg er vegen til egen lykke, det er tross alt flest hverdager. Selv lever jeg det jeg liker å kalle for en innholdsrik hverdag. Jeg liker nemlig ikke omtale alt i hverdagen som stress og travelt, det blir fort så negativ og feil fokus spør du meg. Er din hverdag så heseblesende at du nesten ikke holder ut bør en revurdere totalen for å se om det er noen grep som kan gjøres. Jeg tenkte å tipse dere om hva som funker for meg i min hverdag og håper at du plukker opp noen tips.

  • Planlegging
    Dette er nok nøkkelen til mye. For meg handler planlegging om alt fra det å legge frem klær sammen med barna på kvelden, handle 1 gang i uken, skrelle poteter kvelden før og sikre at jeg har en grei oversikt over den kommende uken før den starter.
  • Kommunikasjon
    Hverdagen blir mindre stressende dersom god kommunikasjon er tilstede. Alt er mye lettere når en snakker godt sammen og gjerne planlegger sammen.
  • Ligge i forkant
    Vi vet alle at 17 mai kommer, at pass må være gyldige før ferien og at planleggingsdager kommer som perler på en snor nå fremover. Forsøk å unngå å gjøre alt i siste liten, det er ofte veldig stressende.
  • Fordele ansvaret
    Her tror jeg vi damer tenker at vi skal og må klare alt på egenhånd og det damer er bare tull! Be partneren din om hjelp slik at hverdagen glir lettere for alle parter. I tillegg er jeg for å gi ansvar til barna når de er klar for det. Lykke som går i 2. klasse har allerede fått delansvar fra meg til å følge med når hun skal ha svømming på skolen slik at vi er 2 stk som husker på det fremfor kun meg.
  • En aktiv livsstil
    Ingen tvil om at dette er viktig, det kjenner jeg godt på egen kropp. Jeg trener i hovedsak for å få mer overskudd i en relativt hektisk hverdag og fordi jeg ønsker å være den beste versjonen av meg selv. At jeg er frisk, opplagt og har energi gjør at jeg lettere takler stress i min hverdag.
  • Sunt kosthold
    Dette henger klart sammen med punktet over her. De dager jeg tukler med kosten og spiser dårlig mat er også ofte de dager hvor jeg kjenner meg minst tålmodig, kjenner mer på stress og ikke minst: takler stress dårligere!
  • Fokus på hvordan en ordlegger seg
    Jeg kan bli litt oppgitt dersom jeg snakker med mennesker som stadig har sånn behov for å ordlegge seg feil. Dersom jeg spør hvordan det går og vedkommende svarer: «Nei, det er altså så travelt!» , ja da blir jeg litt oppgitt. For det første, hva er det som er så veldig travelt hele tiden? For det andre: Tror vedkommende det blir mindre travelt av å fokusere på at alt er så himla travelt? Dette må være opp til hver enkelt men jeg forsøker hvertfall å være bevisst på hvordan jeg ordlegger meg, selv i en hektisk hverdag.
  • Inkludere eget nettverk
    Vi er heldige som har famile og venner i umiddelbar nærhet og har mye glede av det. Blant annet kommer min bror Stian her hver mandags ettermiddag. Da spiser vi middag sammen og han tilbringer resten av ettermiddagen sammen med Felix mens jeg og Franki følger opp Lykke med fritidsaktivitet. Vi har begge vært med som trenere på håndballen som nå har tatt ferie. Det har vært utrolig fint i hverdagen vår, både for tiden sammen med Stian men også for å slippe unødvendig stress i hverdagen.
  • Være fleksibel
    Alt kan ikke planlegges, en har derfor igjen av å kunne være fleksibel i hverdagen. Et eksempel på det er typisk dersom begge ungene våre går bort for å leke hos venner tar jeg gjerne en løpetur i nærområdet selv om det ikke var «planlagt».
  • Gi og ta
    For å lykkes i et parforhold tror jeg det må være rom for begge. En må gi og en må få igjen. Jeg ville aldri vært uten min instruktør jobb på Jæren Sportssenter på lik linje som Franki nok aldri ønsker å legge trener jobben sin på hyllen. Da har det vært viktig for oss og legge til rette for begge to slik at begge har det bra i hverdagen både sammen men også på hver sin arena som vi elsker å holde på med!
  • Oversikt
    Jeg skriver både i almanakk og jeg har en selvlaget oversikt på kjøleskapet. På kjøleskapet henger 5 uker om gangen og det er i hovedsak for å holde rede på min turnus da den varierer. Da er det enkelt for Franki å kunne planlegge ut fra den. I tillegg skrives alt annet som må huskes i hverdagen opp på denne oversikten.
  • To do lister
    Jeg er som dere vet fan av lister. Dersom du har en ledig stund kan en slippe å bruke energi og tid på å tenke over hva det egentlig var som burde bli gjort. En kan gå direkte til listen å se hva en bør få unnagjort. Funker som bare det og virker avstressende for meg! Enkelte blir stresset over lister, da bør en muligens ikke bruke den måten..
  • Gjør alltid noe gøy i løpet av en uke
    Jeg tror at vi mennesker ser lysere på hverdagslige gjøremål dersom vi passer på å fylle på begeret for kvalitetstid. For meg er det viktig med trening, en tur med en venninne og en lunsj date som noe jeg gjør for min egen del. Dersom jeg passer på å gjøre noe bra for meg selv møter jeg hverdagen med et mye mer åpent og positivt sinn. Jeg er både en bedre kone, mamma, kollega, venninne, datter, søster og tante dersom jeg passer på å fylle på kvalitets lageret mitt!
  • Alarm
    Dersom jeg absolutt ikke må glemme noe, ja da setter jeg alarm på. Det er så vond og ikke minst stressende følelse dersom en glemmer noe viktig. Lekedag i barnehagen er et godt eksempel på det. Da jeg får planen sjekker jeg alltid om det skal være en lekedag den kommende måneden og sikrer meg å lage en alarm på det.
  • Pust med magen
    Overtid på jobb, henting av 2 unger, lekser og middag før fritidsaktivitet innen klokken er 16.30. Vi er mange som er i den gruppen tror jeg. Det blir aldri bedre av å stresse , faktisk bare stikk motsatt. På slike dager forsøker jeg å minne meg på å puste med magen, ta en enkel middag som havregrøt og fokusere på det positive. Det hjelper hver gang!
  • Slutt med dårlig samvittighet
    Jeg tror mange mennesker stresser mer en nødvendig på grunn av fasade og dårlig samvittighet. Øv deg på å jobbe med det. Det betyr ingenting at du lager pose saus til middagen og det betyr ingenting at huset ikke er nyvasket dersom det kommer uventet besøk. Gjør deg selv en tjeneste: øv deg på å bry deg litt mindre hva andre tenker om deg/dere.

Jag kunne sikkert tatt med enda flere punkter men det var disse jeg kom på nå. Håper du plukker med deg noen tips. Jeg heier på hverdagen og de små triksene som gjør hverdagen enda finere ♥

Håper helgen har behandlet deg bra! God søndagskveld.

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *