Skip to content

Hvorfor jeg mener at trening kan bedre din psykiske helse

Posted in Tanker og meninger

Hei Kjære lesere. I dag skal jeg være litt dyp og gå innpå et tema som ofte ikke snakkes så høyt om. Vår psykiske helse, hvordan har vi det egentlig, har vi det alltid bare bra? Og i hvilken grad kan vi forbrede oss til å være sterke når motgangen møter oss?
IMG_1659
Jeg kan være den første til å si at livet går opp og ned. Det trenger ikke alltid være at jeg er lei meg eller skuffet, det at mine venner eller familie har det tøft påviker meg også i stor grad. Livet er urettferdig er en setning mange av oss har blitt fortalt, slik vil vi alle føle det flere ganger i løpet av livet. Det å takle å ha det tøft, stå sammen med andre som har det tøft, ja det mener jeg krever en god psykisk helse.

Kan en gjøre noe konkret for å takle livets utfordringer? Har en noen valg? Jeg mener absolutt ja! Min medisin til god psykisk helse er uten tvil trening og åpenhet blant mine nærmeste. Det å snakke om vonde ting vil alltid «lette» på følelsene og tankene. Likevel ønsker jeg å vinkle dette innlegget mest mot hva trening gjør for meg.

Ta for eksempel 45/15 intervall økt  på en tredemølle. Den går ut på at du skal løpe alt du kan i 45 sek for å så stå oppå kantene på tredemøllen å hvile i 15 sek. Etter hvilen skal du løpe igjen i 45 sek osv. Si da at du bestemmer deg for å utføre 20 stk av disse intense intervallene. Du har da tatt en konkret valg å bestemt deg. De første intervallene vil være harde men det er først etter du har løpt 10 hele intervaller du kjenner at kroppen utsettes for utfordringer. Undervegs i økten har du alltid et valg – du kan gi opp. Du kan si at i dag stopper jeg halvegs, jeg er for sliten til å fullføre 20 stk.

Velger du å IKKE gi opp men å fullføre målet ditt selv om det koster enorme krefter ja da har du lykkes med mye! Ikke bare har du utført en kanon treningsøkt men du har også testet viljestyrke din. Du valgte å fullføre fordi om det var enormt slitsomt, du valgte å løpe frem til målstreken selv om det føltes umulig. Denne effekten mener jeg absolutt kan påvirke nettopp din psykiske helse.

Når livet går oss i mot vil vi også få valgmuligheter. Vi kan velge å gi helt opp eller vi kan velge at dette blir veldig tøft men ikke umulig å komme seg gjennom. Nå sier ikke jeg at det er så enkelt at dersom du løper litt intervaller fremover vil du takle all motgang. For så enkelt er det ikke. Men av å teste viljestyrken din og kjempe videre selv om det er utolig krevende innen f.eks trening velger jeg å tro at vil gjøre deg bedre rystet til å være klar når motgangen kommer.

Del gjerne innlegget om det gav noen mening. Kommenter gjerne om du enig/uenig, da blir jeg glad.

 

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.