Skip to content

Bodypump – styrketrening for hele kroppen!

Posted in Treningsglede

Hei søndag og hei du som leser! I dag er det søndag og tid for nytt innlegg innen kategorien trening.  Jeg har vært Bodypump instruktør i over 10 år nå og vil i dette innlegget fortelle fordelene med denne typen trening. Hope you like it!
_90A5886
Hva er Bodypump? Bodypump er styrketrening med stang eller løse vekter hvor en trener hele kroppen. Det er en treningsform som kjøres i en gruppe hvor det er en instruktør som leder timen. Det er utviklet av Les Mills som har et dyktig mannskap til å nettopp utvikle programmene og sette inspirerende musikk til.

Hvordan kjøres en time? En treningstime med Bodypump varer i 55 min og inneholder 10 sanger.

Sang nr 1 : Oppvarming, fokus på å gå gjennom hele kroppen og forbrede kroppen til treningen.
Sang nr 2: Knebøy, trener ben og rumpe. Det er i denne øvelsen en kjører med mest belastning.
Sang nr 3: Bryst, kjører ofte benkpress men har elementer som pushups og løse vekter i tillegg.
Sang nr 4: Rygg, teknisk sett den vanskeligste sangen pga øvelsen frivending. Ofte høy puls her.
Sang nr 5: Triceps, trener baksiden av armer. Varierer : stang, løse vekter, step og smale pushups.
Sang nr 6: Biceps, fremsiden av armer. Trener som regel med bodypumpstangen i vanlig curl.
Sang nr 7: Utfall, trener føtter. Ofte høy puls. Varierer mellom stang, løs vekt og kroppsvekt.
Sang nr 8: Skulder, ofte en øvelse med flere skiftninger. Stang, løse vekter og kroppsvekt.
Sang nr 9: Mage. Ofte en god kombinasjon mellom mage og sidene av mage.
Sang nr 10: Utstrekk. Strekker ut i sammen og kjenner etter hvor godt det føles etter endt økt!
_90A5850
Dersom du aldri har vært på Bodypump: Jeg kan på det varmeste anbefale deg å prøve det. Vær oppmerksom på at det vil være mye nytt på en gang. Ikke vær redd for å si i fra til instruktøren at du er helt ny slik du kan få veiledning og hjelp. Dersom en er helt ukjendt når det kommer til treningsteknikk vil en måtte gå flere timer før en har fullt treningsutbytte av Bodypump. Vær gjerne igjen etter timen og få en tilbakemelding fra instruktøren.

Om du har gått på Bodypump for 15 år siden og ble lei: Jeg kan ikke si hvordan Bodypump var for 15 år siden, men jeg har følgt utviklingen i 10 år. Det har skjedd endringer. Et Bodypump program nå sammenliknet med for en tid tilbake er at det har høyere puls, mer effektivt, kjekkere musikk og inspirert av blant annet crossfit konseptet. Du bør med andre ord gi Bodypump en ny sjanse!

Det beste med Bodypump etter min mening må være at du trener hele kroppen på en time. Det er utholdende styrketrening som vi alle har godt av både i arbeidsliv og for å opprettholde en god helse. Jeg personlig liker konseptet svært godt og synes det er veldig kjekt å trene i sammen med andre. Dersom du har lyst å prøve eller ta opp igjen Bodypump har vi det på Jæren Sportssenter. Jeg instruerer denne timen hver tirsdag klokken 19.55 og stortrives med det! For mer info om timeplan og vårt flotte treningssenter kan du skjekke denne siden.

 

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.