Skip to content

Hvordan bli glad i å løpe?

Posted in Treningsglede

I dag ønsker jeg å dele litt tips til de som skulle ønske de likte jogging. Å jogge er gratis, kan gjøres hvor og når som helst og passer de aller fleste mennesker. Lets go!
_90A5804

Klærne på dette bilde har jeg kjøpt på G-sport Klepp, bilde tatt av Lene&Helene Foto.

1. Sko: I utgangspunktet skal en ikke måtte betale 1599 kr for et par med joggesko for å starte med jogging. Sko i denne prisklassen er stort sett forbeholdt mengdetrening, og er du en nybegynner innen løping skal du ikke trenge dette. Har du derimot vonde knær eller bekken, ville jeg absolutt invistert i en løpesko som gir nok demping. På ulike sportsbutikker skal de kunne hjelpe deg med dette dersom det er aktuelt for deg. Jeg kan varmt anbefale G-Sport Klepp som holder til på Jærhagen, der har jeg fått god hjelp selv ♥
2. Klær: En trenger ikke investere i kompresjonstightser o.l for å løpe. Løp med de treningsklærne du har, husk refleks om det er mørkt. Dersom du derimot bli mer motivert til å starte med løping av å kjøpe en ny løpstights er saken en helt annen.
3. Pulsklokke, apper og musikk: Som nybegynner løper har du mer en nok med å komme i gang med løpingen, det skal da ikke være nødvendig med for mye utstyr. Musikk derimot vil jeg anbefale deg å ha på øre da det er svært motiverende.

Nybegynner på tredemølle: Her vil jeg absolutt anbefale deg å løpe på lav hastighet. Varm godt opp ved å gå på møllen først før du deretter forsøker i 30 sec å løpe på hastighet 8km/t. Går det greit å løpe på denne hastigheten kan du forsøke 9km/t. Løp i 30 sec for å så gå igjen. Gå til du føler du er klar til å starte igjen med 30 sec løp. Sett deg et mål, forsøk å løpe 5 slike drag, altså 5 x 30sec løp. Mulig dette er for lett for noen eller for hardt, tilpass deg etter din helse og kondisjon.

Det vil være tøft fysisk å psykisk å starte å løpe MEN jeg skal love deg at du raskt merker fremgang og da snakker vi motivasjon på høyt plan. Dersom du gjennomfører en tilsvarende økt som jeg har skrevet om over vil du bli svært motivert den dagen dette blir «for lett» for deg. For den dagen kommer! Da øker du antall drag og evt hastigheten noe. Før du vet ordet av det har du blitt en happy løper ♥

Nybegynner ute i det fri: Av erfaring synes jeg det er mest motiverende å løpe i en løype som starter og slutter samme plass. På Nærbø kan jeg absolutt anbefale fugleparken. Den har en grei lengde på selve runden, har lys på mørke kvelder, er sentralt for mange og har grus som underlag. Her vil jeg anbefale deg å gå raskt 1-2 runder som oppvarming og på 3 runde starte å små jogge. Sett deg mål om å jogge frem til et bestemt sted, f.eks bort til fuglehuset. Deretter går du litt for å så starte å jogge igjen. Det er helt greit med flere pauser per runde. Runde nr 4 kan du gå igjen dersom pusten din og kondisjonen din trenger det. Runde 5, førsøk å jogge noe lengre en i runde 3. Avslutt med å gå rolig og vær fornøyd med egen innsats.

Det samme vil være her når det gjelder motivasjon. Den første gangen du gjør dette vil det muligens føles tungt, aksepter det. Etter du har gjennomført denne økten noen ganger vil du raskt merke at kroppen ikke hiver etter luft på samme måte som i økt nr. 1. Etter hvert som dette vil bli behagelig for kroppen din tar du løpingen til neste nivå. Da blir det å gå raskt 1 runde, løpe runde nr 2, gå raskt runde nr 3, løpe igjen runde nr 4 osv. Ved å løpe på denne måten vil du holde motivasjonen oppe som nybegynner.

Dette innlegget er dedikert til min kjære mor. Jeg håper du er så sprek som jeg tror og tar utfordringen på strak arm. Min mor er ingen løper men jeg har tro på henne. Lykke til mor ♥

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.