Skip to content

Tips: Enkle grep til en aktiv hverdag

Posted in Treningsglede

Jeg er opptatt av å være aktiv og kunne skrevet en hel avhandling om hvorfor det gjør så godt og alle de fordelene min hverdag får av det. Min oppfatning er at de fleste vet at aktivitet er bra men setter det likevel ikke høyt nok oppe på prioriteringslisten. Her har jeg noen enkle tips på hvordan du kan bli mer aktiv i hverdagen ♥
_90A5740

  • Se mindre TV: Er det noe jeg enkelt priorieter vekk for å få være aktiv så må det være å sitte foran tv. Vær litt selektiv, velg dine favoritt programmer og dropp resten. Husk at du kan være aktiv før/eller etter, trenger ikke sitte i sofaen å «vente» til 21.30 programmet ditt skal begynne.
  •  Logg av :  I stedet for å være på nett å bla raskt forbi noe som oftest er bare tidsfordriv, logg av innimellom for å heller gjør noe mer fornuftig. 
  • Gjør 2 ting samtidig: Når jeg går tur ute liker jeg å ta med telefonen for å ringe en god vennine som det er lenge siden jeg har snakket med. Når jeg ringer til Rita om kvelden pleier hun alltid å si: «Javel Beate, ute å går tur eller?» ♥
  • Si det høyt til noen: Å si høyt til en vennine, arbeidskollega, partner eller familiemedlem at du skal trene vil øke dine sjanser betraktelig for at du faktisk gjennomfører dem. Bare prøv!
  • Lag en avtale med en venn: Avtal en kveld i uken hvor dere går tur, jogger, trener sammen eller det som er ønskelig av fysisk aktivitet. Da vil det være mye vanskeligere å avlyse. 
  • Ta på treningstøy!: Dette punktet er jeg flink på. I vår hverdag har vi mye på planen men dersom jeg hopper i treningstøyet er det mye større sjanse for at jeg gjennomfører en økt når mannen kommer hjem kl 21.00 enn visst jeg ikke har byttet klær. 
  • Ikke surmule over det du ikke gjorde i går: Dersom du hadde planlagt en økt/tur i går men det lot seg ikke gjøre av en eller annen grunn, aksepter at i går ble det slik! Du har forhåpentligvis en ny mulighet dagen derpå, sørg for å gjøre den ekstra god da! Eks: du har sett for deg en knall økt mandags morgen, den blir det ingenting av og du lar det ødelegge hele uken. Ikke tenk slik, la tirsdag være en ny sjanse, ikke vent helt til neste mandag. 
  • Skaff barnevakt 1 gang fast i uken:  Dersom du har en partner som er mye borte pga trening eller jobb og dette begrenser deg kan det i noen tilfelle være riktig å ha fast en passepike en gang i uken. Eller om du er alene med barn kan det være aktuelt tenker jeg. 
  • Vær kreativ: En aktiv hverdag vil være svært personavhengig. Det trenger ikke innebære 5 svette økter på et treningssenter. Lek og aktivitet sammen med barn for eksempel kan absolutt være en «god nok økt» om du vil se det slik. 
  • Lag deg en ukesoversikt: Dersom en uke inneholder foreldremøter, en forening eller kveldsvakter, ikke la dette være en unnskyldning for å unnslippe. Det er helt ok at du ikke klarer å være aktiv hver dag, men 1 eller 2 dager per uke skal være mulig å få til selv om du har det travelt. Dersom du ser en uke om gangen vil du kunne se når det er rom for fysisk aktivitet kontra la uken gå opp i ingenting fordi du ikke planla den godt nok. 
  • Gjør det som gjør deg glad: Om det er å danse, spille håndball, trene hard styrketrening, jogging eller å spille golf, gjør det du vil! Så lenge du er aktiv og trives med det du gjør er det ikke viktig hva du gjør.
    _90A5773
    Klærne har jeg kjøpt på G-Sport klepp, følg dem gjerne på Instagram under: @gsportklepp.  Kettelbell er lånt av JærenSportssenter. Bildene i dette innlegget er tatt av de flinkeste fotografene jeg vet om:  Lene&Helene Foto.

 

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.