Skip to content

Ny treningsform: BodyBalance i 8 uker

Posted in Treningsglede

Hei og god søndag dere! Jeg har over en periode på 8 uker testet ut en ny treningsform, nemlig Bodybalance. Jeg vil nå dele med dere min erfaring uke for uke og min konklusjon av å drive med denne type trening.
DSC_1406

Jeg tror at kroppen har veldig godt av å trene variert. Personlig liker jeg aller beste slynge, styrketrening og løping. Bodybalance er en treningsform som jeg burde prioritert men jeg gjør det likevel ikke. Å gå på en enkelt time har jeg gjort for noen år tilbake, det gav ikke mersamk. Jeg fikk det rett å slett ikke til, jeg synes det gikk for rolig og jeg fikk ikke noe igjen for treningen. Jeg bestemte meg derfor å teste ute Bodybalance i 8 uker og evaluere hva jeg synes om treningsformen. Undervegs har jeg notert meg noen ord, de får du nedenfor:

♦ Uke 1: Stikkord: Stiv, konsentrert og fokusert på instruktøren. Ingen svette. Vanskelige øvelser vi skulle gjøre, følte meg noe dum som ikke fikk det til. Forstod ikke helt hvordan jeg skulle bruke pusten i løpet av timen. Likevel spent på neste gang.

♦ Uke 2: Fortsatt stiv. Fokuserte litt mer på pust men glemte den raskt igjen. Denne timen stod jeg uten speil fremfor meg og det førte til at jeg var veldig usikker. Anbefaler virkelig å se seg selv i speilet.
DSC_1102DSC_1401
G
rønn: Økt nr. 1. Svart: Økt nr. 8

♦ Uke 3: Svettet litt. Kjendte at jeg fikk mer tak på enkelte øvelser. Er generelt enda stiv men fikk noen tips fra instruktøren i dag om hva jeg kunne strekke/tøye på hjemme i tillegg. Denne økten fikk jeg en følelse av at denne type trening var bra for kroppen min.

♦ Uke 4: Jeg merket fremgang i ben. Kom ned i dypere knebøy. Jeg var mer myk i hoftene som gjorde at jeg kom lenger ned i de øvelsene hvor det krevdes. Denne økten hadde jeg god kontroll på programmet som førte til at jeg klarte konsentrere meg om meg og mitt i større grad. Det var etter 4. time at jeg kjendte at jeg fikk utbytte av Bodybalance!

DSC_1098DSC_1397
G
rønn: Økt nr 1. Svart: Økt nr. 8

♦ Uke 5: Før 5. time var jeg stresset både utvendig og innvendig og jeg merket at jeg hadde en dårlig start på timen pga det. Ut i programmet merket jeg hvordan kroppen og tankene slappet mer av. Det er en fantastisk musikk som har en så avslappet effekt på deg. Etter endt time var jeg avslappet og mer balansert og jeg fikk kjenne hvor vikitg det er å trene denne type trening i en hektisk hverdag.
DSC_1106DSC_1407
Grønn: Økt nr. 1. Svart: Økt nr. 8.

♦ Uke 6: Den 6. økten min tok jeg på en annen dag med en ny instruktør. Det var også en god opplevelse. Det var noen nye tips og forklaringer som jeg tok til meg. Merket at det var 2 bestemte øvelser som jeg fikk bedre til pga instruktøren forklarte fremgangsmåten på en måte som jeg forstod det bedre.
DSC_1093DSC_1395
Grønn: Økt nr.1. Svart: Økt nr. 8.

♦ Uke 7: Mer flyt – timen i dag gikk veldig fort. Jeg koste meg, følte jeg fikk til flere øvelser og kjendte etter på kroppen hvor godt den har av dette. Fortsatt stiv i øvre del av rygg og baksidene, men det stresser jeg ikke med. Instruktøren er flink til å minne meg om at en skal ta det i eget tempo og gjøre egne utgaver av øvelser. F.eks spagat. Her sliter jeg enda etter 7 uker. Jeg får en følelse av at det er helt normalt og at jeg ikke må stresse med det. Denne treningen har nå blitt GØY.

DSC_1088DSC_1391
Grønn: Økt 1. Svart: Økt nr. 8
♦ Uke 8: Økt 8/8 var veldig kjekk. Føler at jeg hører til på timen, føler jeg mestrer mer og mer. Jeg kjenner hvordan styrkedelen river i beina, jeg kjenner svetten renner på ryggen. På balanse øvelsene merker jeg store fremskritt, jeg er mer fokusert og rolig. Jeg puster mer og mer riktig i forhold til øvlesene og kroppen går mer av seg selv.
DSC_1405
Jeg har etter denne perioden på 8 uker erfart på min egen kropp at en må gå minst 3 ganger på Bodybalance før en får utbytte av denne treningsformen. Det var i 4. økt at jeg kjendte på at det gav meg noe. Så mitt absolutte tips til deg som har lyst å teste ut denne type trening må være nettopp det, gå minst 3 ganger før du bestemmer deg for hva du synes om det.

Så til de som lurer, kommer jeg til å fortsette å trene Bodybalance etter jeg nå er ferdig med mine 8 uker? JA! Absolutt! Jeg kjenner hvor godt min kropp og mitt sinn har av denne type trening at det vil jeg prioritere. Jeg liker treningsformen mer og mer for hver økt jeg har og merker at jeg gleder meg til neste gang jeg skal på Bodybalance. Gøy!
DSC_1395
Helt kort oppsumert: Jeg får virkelig trent styrke i både mage og bein. Jeg svetter og får høyere puls.  Jeg får en indre ro i kroppen etter endt time som er en fantastisk god følelse. Jeg har fått bedre balanse og jeg merker at kroppen er mer smidig etter at jeg begynte med denne type treningsform. Jeg er mindre stiv men har enda mye å gå på her. Det å få nye utfordringer innen trening merker jeg også gir meg mye motivasjon.

Avsluttningsvis må jeg få takke instruktøren Bente som har tatt bildene av meg. Dersom du vil lese mer om hva Bodybalance er klikk deg gjerne inn på Jæren Sportssenter sin side her. Da gjenstår det for meg og ønske dere en fin søndag. Ha en aktiv uke i den som kommer, make it a good one!

Beate

Blogglistenhits

6 Comments

  1. Bente Steinsland
    Bente Steinsland

    Så gøy å lese, Beate. Og bildene; wow! Mye større forskjell enn jeg hadde trodd på 8 økter. Good 4 you!

    8. november 2015
    |Reply
    • JA eg vett, var mye større forskjell, veldig gøy for min del. Gleder meg til fortsettelsen 🙂 Ha en fin kveld Bente.

      8. november 2015
      |Reply
  2. Nina
    Nina

    Å lese din erfaring ga meg lyst til å selv komme meg på BB time! Har kun gått på en time innimellom… og har kjent at det har vært herlig, ikkje minst avslutningen 🙂

    9. november 2015
    |Reply
    • Så kjekt da Nina 🙂 Er en type time som blir kjekkare og kjekkare for hver gang 🙂 Ha en fin mandag spreke deg 😉

      9. november 2015
      |Reply
  3. Neleta
    Neleta

    Veldig kjekk lesing Beate?? Håper dette inspirerer enda flere til å prøve BodyBalance. Kjekt at det har gitt deg mersmak?

    9. november 2015
    |Reply
    • Takk for det Neleta 🙂 Håper også at andre kan kjenne seg igjen i noe av det jeg skriver å gi Bodybalance mer tid. Ha en fin mandag 🙂

      9. november 2015
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.