Skip to content

Slik holder jeg meg frisk

Posted in Hverdagsliv

Hei til dere her fra sofaen. Håper torsdagen din har vært bra og at du kjenner helgefølelsen sniker seg innpå deg. Det er høysesong for sykdom om dagen og jeg tenkte derfor å dele mine tips til hvordan jeg holder meg frisk.
DSC_1671
Å være syk må være noe av det verste jeg vet. Jeg takler veldig dårlig å bli syk, heldigvis er jeg sjelden syk (bank i bordet). Jeg har tro på at mye kan du gjøre selv mens noen er desverre mer utsatt for sykdom av årsaker vi ikke kan gjøre noe med. Det er bare å akseptere det. Jeg vil i dette innlegget fokusere på hva vi kan velge å gjøre for å forhindre sykdom. Håper du plukker opp noen tips:

  1. Sunt kosthold: Det har seg slik at du er hva du spiser. Et sunt og variert kosthold har jeg tro på hjelper deg å holde deg frisk året rundt.
  2. Fysisk aktivitet: Ved å holde seg fysisk aktiv vil en få helsegevinster i form av at en tar bedre vare på seg selv. Å ha en aktiv livvsstil viser all forskning at er helsefremmende.
  3. Kosttilskudd: Jeg tar daglig 1 tbl av Multi. Den inneholder vitaminer og mineraler og jeg er da sikker på at kroppen min får det den trenger.
  4. Ikke frys: Jeg går sjelden ut med nydusjet hår på denne årstiden. Det samme etter trening når jeg er svett, kommer jeg meg rett hjem i dysjen for å unngå at jeg blir kald.
  5. Riktig klær: På vinteren er det viktig å kle seg godt, det vet vi. Men vell så viktig er det på fine høstdager og ikke bli lurt av at det er sol og klar himmel ute. Kle deg etter gradestokken, ikke etter hva øynene ser bruker å være en god regel.
  6. Hygiene: God hygiene er selvsagt for alle håper jeg. Vær ekstra obs ved sykdom i familien, f.eks syke barn. Da bør hygienen være enda mer skjerpet enn ellers for å forhindre smitte.
  7. Forsøk å forhindre smitte: Dette er mest aktuelt dersom du har barn. Når Lykke og Felix var syke med spysyken nå nylig var jeg svært bevisst på at jeg ikke kysset dem dirkete på munnen.

DSC_1677
I går kjendte jeg tendenser til noe snue og litt tykkere hals. Siden jeg er såå dårlig på å være syk gjør jeg alt jeg kan for å ikke bli det. Her er mine triks dersom du kjenner du ikke er 100%:

  •  C-vitamin boost: De få gangene jeg har kjendt på snue eller litt tykkere hals har jeg kjøpte C vit på apoteket. Da gir jeg kroppen et realt c-vitamin sjokk slik at imunforsvaret får en ordentlig boost.
  • CuraMed – for sår hals. Denne lindrer for meg. Om det funker eller om det bare er noe jeg tror funker, det betyr egentlig ikke så mye så lenge jeg føler den hjelper.
  • Treningsforbud: Denne er kjip men desverre nødvendig folkens. Både i går og i dag har jeg lot trening være. Trening bryter ned kroppen å det igjen vil kunne føre til at du blir syk, fremfor at du kommer deg.
  • Lytt til kroppen: Stress ned, kos deg med varm te og ta det rolig slik at kroppen får mulighet til å forhindre sykdom.

Håper du er frisk og rask og har det bra. Jeg har hatt en kort men fin dag på jobb før jeg dro til Stavanger på kurs resten av dagen. Etter middag i dag var jeg på turn med Lykke. Nå i kveld skal jeg kose meg med å pakke inn kalender gavene, det er snart 1 desember dere! Ha en fin kveld og titt gjerne innom bloggen min i morgen. Da deler jeg et svært personlig innlegg med dere ♥

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.