Skip to content

Tema : Gangsperr

Posted in Treningsglede

Hei fine dere! Søndagen min gikk fra meg i går og det blir innlegg om trening på en mandagsmorgen i stedet, håper det går fint ♥ I dagens innlegg tenkte jeg å fokusere litt på gangsperr, det er nok noe alle har kjendt på egen kropp.
_90A5951
Jeg kjenner på gangsperr i armer og skulder etter lørdagens styrkeøkt. Den kom snikende i går men sitter enda dypere i dag. Personlig synes jeg at en gangsperr er en god følelse! Men hva er egentlig gangsperr, er det bra, er det dårlig? Kan vi gjøre forebygge gangsperr og kan vi behandle det på noen vis når vi først har fått det?

I følge trening.no er definisjonen på gangsperr slik: Gangsperre kan beskrives som muskelsmerte, ømhet i musklene eller stølhet som oppstår en dag eller to etter trening. Gangsperre oppstår som oftest når du begynner et nytt treningsprogram, prøver en ny treningsøvelse eller øker treningsintensiteten eller varigheten raskt.

Studerer du muskelen i et mikroskop etter en hard treningsøkt ser deler av muskelfibrene nesten ut som en kjøttkake (Bt.no).

Selv om det føles ubehagelig å ha gangsperre er dette en naturlig respons til utmattelse og er en del av tilpasningsprosessen som blant annet gir økt styrke ettersom muskelen restituerer seg og blir større (trening.no).

Selv om du ikke er i stand til å forebygge gangsperre fullstendig, kan du redusere intensiteten og varigheten til gangsperren dersom du følger disse anbefalingene:

  • ha en sakte progresjon.  Øk treningsmengde og intensitet gradvis.
  • ha en god oppvarming før aktiviteten starter.
  • unngå for store og plutselige endringer i type trening du gjennomfører.

Som treningsintruktør får jeg ofte spørsmål som har med gangsperre å gjøre. Har du være lenge uten trening vil det være naturlig å få gangsperre, det vil ikke si at det er feil eller negativt. Det du skal ta hensyn til er hvordan du legger opp treningen din. En må ta hensyn til at en treningsuke trenger hviledager og trenger variasjon. Med variasjon tenker jeg på at det er ugunstig for beina dine å kjøre styrke i form av knebøy 3 dager på rad eksempelvis.

På lørdag hadde jeg Bodypump time på Jæren Sportssenter. I ukene kjører jeg 30 min Bodypump og da uteblir armer og skuldre blant annet. Du kan være trygg på at jeg er stiv og støl i de musklene i dag! Jeg skal straks ned på trening og kommer til å trene en kondisjonøkt siden jeg skal ha styrkeøkt igjen i morgen kveld. Dersom du synes det er vanskelig å sette sammen en treningsplan for deg selv eller du er usikker på om du legger opp treningen rikitg ville jeg rådført meg med en personlig trener.

Ha en sprek og flott mandag, endelig ser det ut til at Synne er borte og godt er det! Stor klem fra meg!

Beate

Blogglistenhits

 

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.