Skip to content

Det enkle er ofte det beste

Posted in Kosthold

I dag tenkte jeg å fokusere på et hot tema om dagen: sunn mat! Det trenger slett ikke være vanskelig og i dag tenkte jeg å dele mitt beste tips når det kommer til å velge sunn matpakke!
DSC_2003
Jeg arbeider fulltid som sykepleier og merker stor endring i min livsstil etter at jeg startet å pakke med meg disse super sunne frokostbollene. Minst en gang i uken lager jeg meg en ladning som tar toppen 25 min med steking! Jeg deler dem opp i flere poser og fryser ned. Så er det veldig enkelt hver morgen og velge sunn matpakke fremfor at det blir tilfeldig og i verste fall uteblir.

Til jul fikk jeg boken «Balanse» som er gitt ut av blant annet Helene Lerbrekk. Jeg har ikke fått testet ut noen oppskrifter enda men synes introen til boken var svært aktuell for mange. Det handler om å tenke hva kan vi spise mer av i stedet for å fokusere på alt vi ikke burde spise.

Å finne en sunn livvstil kan være vanskelig. Det krever endel kunnskaper om mat men mest av alt krever det at du gjør de nødvendige endringene i hverdagen som skal til. Før du vet ordet av det har du endret ditt kosthold og du vil hvertfall ikke angre!

DSC_0894
Oppskriften på disse har jeg delt før men deler gjerne igjen da de virkelig fortjener å bli prøvd! Det er så enkelt og du trenger så få ingredienser at det er gjort i fei å lage deg selv en sunn matpakke. Og du? Jeg liker heller ikke Cottege Cheese, men kjenner ikke smaken i disse så da går det kjempefint!

Du trenger enkelt:
1 stor boks CC
1 ts bakepulver
3 egg
400g havregyn.

Bland alt utenom havregryn med stavmikser til en glatt røre. Rør inn havregryn og form runde boller. Legg på 1 brett og stek i ovnen på varmluft på 200g i 20 min. Volia!
DSC_0900
I løpet av desember var jeg ikke like flink hver uke og lage disse. Det merket jeg godt matmessig kan du si! Jeg var småsulten oftere, gikk løs på julekaker lettere og valgte mer usunne alternativer på jobb. Fort gjort i en hektisk hverdag det. Men om en er mer bevisst, velger smarte valg, vil en komme bedre utav det. Dersom du ikke har testet disse oppfordrer jeg deg til å nettopp gjøre dette.

Dersom du gjør vil jeg du skal evaluere følgende: Var jeg mer mett gjennom hele arbeidsdagen min? Var jeg mindre småsulten mens jeg hentet barna i barnehagen? Stod jeg lettere i mot sukkerfristelser? Fikk jeg en lettere fordøyelig mage? Fikk jeg mer overskudd? Jeg vil gjerne høre fra deg om du forsøker dette en uke som matpakke på jobben!

Å spise sunt kan blant annet være så enkelt som dette. Det trenger ikke være så vanskelig, det må ikke være mat som smaker rart og det må hvertfall ikke være for lite mat. Selv spiser jeg hver 3. time og holder meg mett og god gjennom hele dagen. Finn din balanse men fokuser på alt den gode maten vi bør få i oss fremfor alt vi ikke burde spise. Ha en flott mandagskveld!

Beate

Blogglistenhits

8 Comments

  1. Aslaug
    Aslaug

    Haha…sko akkorat inn nå på bloggen å sjå steike tiå på di..Va så lenge si eg he lagt di nå,at nå va det på tiå…Ååå di e bare heilt Super gode..Di beste eg he smakt jaffa,l å så ferske så di blir..Di kan ik måla seg me noge aent..Men ede du di te adle måltider?? I såfall kor mange ede du pr.måltid?? Eg ska ta den havrebolle «testen» ei veka å ta en vurdering..:-) lage di me heilt ferske eg i frå egen hage..Noah så drive me høne å egg produksjon…Så e du i eggnød så vett du at me he:-):-)

    4. januar 2016
    |Reply
    • Beate
      Beate

      Hei ? Eg spise de på jobb. 1stk kl 9 og 2 stk kl 12. Spise frokost hjemme først ? Spise vanlig middag og kvelds. Dette var ment som tips til matpakken på jobb, beklager om det ikke kom tydelig frem. Ha en finfin mandagskveld! Klem

      4. januar 2016
      |Reply
  2. Nina
    Nina

    Desse har eg nå i fryseren alltid! Heilt fantastiske og eg har i alle fall merka at dei mette utrulig godt! Eg liker best å klemme dei flate som skiver 🙂 Bruker du vanlig CC eller mager?

    7. januar 2016
    |Reply
    • Så kjekt du liker dem så godt! Eg bruker mager CC. Ha en fin dag Nina 🙂

      7. januar 2016
      |Reply
  3. Helene Lerbrekk
    Helene Lerbrekk

    Hei Beate – så hyggelig med bilde og kommentar om boka vår, takk! – Håper du liker den!
    Jeg skal teste rundstykkene dine, – ser bra ut 🙂

    8. januar 2016
    |Reply
    • Hei Helene og takk for du titter innom her 🙂 Jeg gleder meg til å teste ut oppskiftene deres! HÅper du liker rundstykkene så godt som jeg tror du kommer til å gjøre. Ha en fin fredags kveld 🙂

      8. januar 2016
      |Reply
  4. Janne
    Janne

    Disse lager jeg så ofte jeg kan! Nettopp fordi de er så gode og sunne. Eksperimenterte med en ekstra ingrediens, SPINAT! Jepp, røren ble grønn og rar, men smakte IKKE annerledes. Vipps ble de gode rundstykkene enda sunnere. Vitamin A, C, E, B6, kostfiber, folat, kalium, jern, magnesium, kobber 😁👌 Lett å spise sunt 👊😉

    26. februar 2017
    |Reply
    • Så kjekt å høre! Takk for tips, skal definitivt prøves! Ha en fin tirsdag gode Janne 🙂

      28. februar 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.