Skip to content

Ikke la dårlige unnskyldninger få deg til å skippe treningen

Posted in Treningsglede

Hei søndag og hei til deg som leser! I dag tenkte jeg å skrive litt om dårlige unnskyldninger for å skippe treningen. Vinn over de dårlige og heller la kroppen lytte til de riktige er mitt råd!
DSC_0908
Å ha en aktiv livvstil som innebærer fysisk aktivitet er noe jeg er opptatt av. Jeg kunne skrevet sider om hvorfor jeg trener men jeg skal ikke kjede dere med det. Jeg trener av den enkle grunnen at jeg totalt sett blir et bedre menneske av det! Jeg blir en bedre mamma, en bedre kjæreste, en bedre vennine og en bedre sykepleier på jobben. Jeg skulle virkelig ønsket at flere trente på det jevne fremfor impulstrener i perioder. I morgen er januar over for denne gang og det er ikke til å legge skjul på at det begynner å bli mer romslig på parkeringsplassen på treningssenteret nå kontra 4 januar. Jeg har stor tro på at dersom vi er ærlige med oss selv så kommer vi mye lenger. Innrøm at du har en dårlig unnskyldning innimellom å kom deg heller opp av sofaen.

«Jeg har ikke tid»

Alle har 24 timer i hvert døgn. Alle har 7 dager i en uke, og alle har 365 dager i sitt år. Hver uke har du og jeg 168 timer. Si du sover 8 timer hver natt, da har du 112 timer igjen. Jobber du fulltid kan du trekke fra 37,5 timer og er oppi 74,5 timer. Hvor lenge hver enkelt bruker på toalettet, til å spise, til å hente unger osv. skal jeg ikke gå innpå. Tror dere alle skjønner at å finne tid til 2 timer med trening i uken er veldig enkelt. Du er nødt for å sette av tid til trening, det gjør seg ikke av seg selv. Om du ikke har lyst til å trene, si heller det. Ikke si «jeg har ikke tid til å trene», det er nemlig ikke sant!

«Jeg var ute på byen i går»

Selv var jeg på fest i går og ja jeg kjenner det i hele kroppen i dag. Men du har likevel et valg. Du kan velge å kjenne etter på at sofaen frister mer enn jobbeskoene men du kan også ta deg en rask joggetur og nyte sofaen enda mer etterpå. Jeg garanterer deg om du motstår unnskyldninger som denne vil du føle en enorm mestringsfølelse og en ubeskrivelig god følelse i etterkant. Jeg føler meg hverfall veldig pigg her jeg sitter etter å ha trosset kroppens ønske om å ligge strekk ut på sofaen.

«Jeg skal ut å reise»

Vi nordmenn reiser ofte. Det er ikke lenger bare på sommeren vi reiser, vi reiser året rundt. Om det er en vennine tur, i jobb sammenheng eller kjærestetur så er det fakta at vi reiser mer. Selv pakker jeg alltid med meg joggeskoene når jeg skal ut å reise. Treningsteightsen den pakker jeg enkelt oppi den ene skoen slik at det ikke tar unødvendig plass. Sist jeg var ute å reiste var i København i høst sammen med mannen. Jeg rakk bare en løpeøkt i en stor flott park i nærheten av hotellet men var storfornøyd med det. Neste reise jeg skal ut på er i slutten av mars. Da skal jeg 1 uke til Spania i jobbsammenheng. Det er helt klart at treningsklærne og joggeskoene blir med meg i kofferten. Tar du dem nemlig ikke med blir det hvertfall ingen trening på deg.

«Det er for kaldt ute til å trene»

Jeg er selv en frysepinne men med gode klær så merker du ikke kulden på samme måte. Dersom du ikke har gode nok klær til å trene ute i gjelder det å være kreativ inne i stedet. Kjør en «sirkel» med deg selv hjemme i stuen. Tren 30 sekunder på hver øvelse totalt 3 ganger. Eks på øvelser kan være: Planke, pushups, dips på en stol, spensthopp, knebøy, utfall. Det trenger ikke være vanskelig å få til en liten treningsøkt. Er kuldegradene for lave, finn et annet alternativ fremfor å dropp treningen pga det.

«Jeg er mye alene med barna pga mannen reiser/jobber mye bort»

Jeg bor sammen med en mann som er mye borte, spesielt i helgene pga jobben hans som handballtrener. Da det ble klart at han skulle bli handballtrener tok jeg et smart valg. Jeg ønsket ikke at jeg skulle sitte hjemme å være «smågretten» for at jeg ikke fikk trent. Jeg ønsket ikke at hans handballtrener jobb skulle begrense meg. Mitt tiltak ble derfor å anskaffe meg min egen tredemølle som jeg har i hus. Et av mine smarteste kjøp noensinne! Jeg har full forståelse at det ikke passer for enhver smak og/eller lommebok å anskaffe seg en tredemølle. Poenget mitt er likevel hvordan du tenker/fokuserer. Lar du det at mannen jobber offshore begrense deg eller forsøker du å se løsninger? Kan du få til en fysisk økt sammen med barna dine? En sykkeltur, en tur på ski, en løpetur med joggevogn, tikken i hagen o.l. Kan du spørre noen om barnevakt i 1 time slik at du får en økt fysisk aktivitet for deg selv? For meg handler dette punktet om å være løsningsorientert.

Finn din balanse, finn din måte og finn hvordan du kan være den beste versjonen av deg selv. Jeg lover deg en ting: For hver gang du motstår en dårlig unnskyldning for å komme deg på trening vil du vinne! For hver seier vil de dårlige unnskyldningene komme skjeldnere og skjeldnere. Før du vet ordet av det har du latt trening være en del av livet ditt året rundt. Du har gjort det til en livvstil.

Beate

Blogglistenhits

&nbsp

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.