Skip to content

Intervall trening på tredemølle

Posted in Treningsglede

God søndag og hei til deg som leser. I dag tenkte jeg å dele mine favoritt intervaller som jeg løper på tredemøllen. He we go!
DSC_1006
Det å løpe intervaller er noe jeg har blitt mer og mer glad i. Det er effektivt, bruker kortere tid enn å løpe langt og ikke minst er det gøy. Intervaller passer for alle siden en tilpasser farten selv på møllen. Det er stort sett 3 ulike intervall økter jeg pleier å variere mellom og de får du under her:

4 x 4: Dette er en sikker vinner og var den første intervall økten jeg løp. Varm godt opp i 10-15 min før selve økten. Start med å løpe 4 min med joggetempo, det vil variere ut fra din helse og form. Etter 4 min med lav intensitet løper du 4 min i raskere tempo. Dette gjentar du 4 ganger, altså 4 ganger med jogg og 4 ganger med raskt tempo. Jeg jogger ofte på 9 km/t og løper intervallene mellom 12-15 km/t.

45 / 15:  Varm godt opp, mellom 10-15 min på joggetempo. Stå oppå sidene på tredemøllen og skru opp tempoet til det blir krevende for deg, dette kan variere stort fra person til person. Løp 45 sekunder på møllen for så å stå 15 sekunder oppå sidene igjen. Dette gjentar du så mange omganger du vil, jeg kjører alltid 20 stk. Veldig effektiv og hard økt, en av favorittene mine! Jeg løper de harde 45 sekundene på hastighet mellom 14-16 km/t om noen skulle lure på det.

Pyramide intervall: Denne løper jeg ikke så ofte men det er ikke fordi den ikke funker, det er nok heller tvert i mot. Denne er hard! Varm godt opp i 10-15 min på møllen før du starter. Så ska du løper deg opp, start gjerne med å løpe 2 min i relativt raskt tempo. For hver raske løp skal du jogge deg ned halvparten av tiden. Det vil si at når du løper 2 min skal du jogge rolig i 1 min etterpå. Neste raske intervall er da på 3 min for så å jogge 1,5min. Deretter gjør du det samme med 4 min, 5 min, 4 min, 3 min og 2 min.

Anbefaler alle som er usikkre eller har skader til å forhøre seg med fagfolk på feltet før evt en starter opp. Dette er ment som tips og motivasjon til treningsglede, ingen fasit på noen måte. Dette er basert på min erfaring og personlige mening.

Ønsker dere alle en riktig fin søndagskveld videre og håper du har laget en god plan for den kommende uken når det kommer til aktivitetsnivå. Vær uthvilt og ta samarte valg dere! Klem

Beate

Blogglistenhits

 

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.