Skip to content

Yoghurt og sukkerinnhold

Posted in Kosthold

Jeg elsker vanilje yoghurt og spiser det hver morgen med litt granola over. Det har lenge hvert fokus på fett og protein innhold i yoghurt men i dag tenkte jeg å fokusere på sukkerinnholdet.
DSC_0003
Jeg har sverget til yoghurt og granola lenge nå som min start på dagen. Det er sunt, smaker godt og går veldig raskt. Det er 3 viktige faktorer for meg når det kommer til kosthold på en travel morgen. Likevel kan det være vanskelig å vite hvilken yoghurt en bør velge med tanke på at innholdet varierer dersom en studerer nøyere. Jeg uttaler meg på vegne av at jeg er sykepleier og har desverre sett virkeligheten ved livsstillssykdommene som Diabetes og hjertesykdommer. Spesielt inntrykk gjorde det å arbeide på nyreavdelingen på sykehuset, der en fikk følge tett opp de alvorlige konsekvensene som følger av sykdommen diabetes.

Jeg er opptatt av et sunt kosthold først og fremst fordi jeg ønsker å ha et godt og langt liv uten livsstilssykdommer. At en holder seg naturlig slank ved å ha et sunt kosthold er selvfølgelig en fin bonus. Det har over tid fokusert på at fettinnholdet i vår kost må ned. Etter å nylig sett en dokumentar på tv som handlet om sukker kommer det frem at matindustrien ble nødt for å tilsette mer sukker i maten vår for smakens skyld siden de fjernet noe av fettet.

I dokumentaren fikk vi tett innblikk i hvordan sukker kan skade barn helt ned i 2 års alderen. En liten jente låg i narkose for å trekke store deler av hennes tenner som følge av tannskader påført av sukker. Moren hadde gitt jenten cola i tutteflaske uten å tenke over de alvorlige konsekvensene det ville medføre. Det var veldig sterke scener. Jeg klarer ikke å finne igjen dokmumentaren og linke den til dere, men den gikk på kanal 5 og het «Sukker – det nye fettet» dersom noen skulle være intressert og finne den på egenhånd.

I følge Helsenorge.no gir de denne anbefalingen når det kommer til sukker: «Ved normal fysisk aktivitet vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på 60-70 gram per dag for menn og 50-55 gram per dag for kvinner. Ved mindre fysisk aktivitet bør inntaket være lavere». Drikker du da en halvliter med Cola har du passert ditt dagsbehov for sukker den dagen. En cola inneholder 53 g sukker. 

Så over til yoghurten som dette innlegget skal handle om. Jeg kjøpte 4 ulike vanilje yoghurter i dag for å se nøyere på næringssinnholdet. Jeg har reknet ut i forhold til per beger siden det var enklest. De ulike begerne varierer fra 350g til 420g.
DSC_0004
Yoplait sin Gresk type inneholdt 27g sukker per beger. Pris per beger ca 30 kr.
DSC_0005
Tine sin nyhet «Fyldig» inneholdt 30,7g sukker per beger. Pris per beger: 30,5 kr.
DSC_0006
Synnøve sin Greske yoghurt inneholdt 40g sukker per beger. Pris per beger: 32,50 kr.
DSC_0007
Tine sin vanlige yoghurt inneholdt 50,4 g sukker. Pris per beger: 8kr.

Som dere enkelt kan se over på bildene og teksten så varierte sukkerinnholdet i disse 4 ulike yoghurtene mye. Det som jeg synes var mest urovekkende var prisen! Det burde ikke vært slik at den yoghurten med størst sukkerinnhold som tilsvarer hele dagsbehovet for en kvinne er såå billig. 8 kr. Det er 22,5 kr billigere enn den billigste av de andre jeg har tatt med her. Spør du meg er dette et stort problem som ikke henger på greip. Dersom penger er et lite problem i hverdagen for å få alt til å gå rundt er det ikke rart at en velger den yoghurten med høyeste sukkerinnhold siden den er såpass mye billigere.

Når dette er sagt ønsker jeg ikke å skape en frykt for å spise yoghurt. De fleste har høyt innhold av protein, lite fett og en fin kilde til kalsium blant annet. Jeg ønsker bare å fremstille et ærlig bilde av innholdet når det kommer til sukker. Nylig snakket vi på jobb om sukkerinnholdet i Biola. Flere var sjokkert over hvor mye sukker det er i en kartong Biola. Jeg ønsker ikke å skape en frykt for sukker med dette innlegget. Sukker trenger vi. Men med tanke på at det er sukker i langt flere matvarer enn vi tror før vi leser bak på innholdet er det ikke rart at vi tror vi spiser mindre sukker enn det vi faktisk gjør. Det skader ikke å ha en økt bevissthet på smarte valg, gjør det vel?


Ellers har jeg endelig vært på arbeid i dag. Selv om jeg gikk på litt halv maskin var det deilig å kunne være tilbake igjen. Nå er ungene i seng og jeg venter mannen hjem sent på grunn av håndballkamp. Tenkte å bruke kvelden til å kikke på det nye Bodypump programmet som vi skal ha felles realese på førstkommende lørdag nede på Jæren Sportssenter. Satser på at formen stiger slik at jeg kan forsvare en «lett» styrkeøkt på lørdag sammen med de andre flotte damene. Med lett mener jeg at jeg blir nødt for å ta det svært rolig pga kroppen ikke er helt seg selv igjen etter sykdom.

Ønsker dere alle en fin torsdagskveld, vi blogges før dere aner det. Å du? Jeg sette veldig pris på at du titter innom bloggen min, det skal dere vite ♥

Beate

Blogglistenhits

 

2 Comments

  1. Siv
    Siv

    Hei 🙂 godt du er på bedringens vei 🙂

    Litt konstruktiv kritikk..Blir litt feil av deg å sammenligne pr.beger når mengden er ulik….den billigste yoghurten i dette innlegget har 12 gr sukker pr 100 gr og Synnøve Finden har 11,5 gr sukker pr 100 gr. Dvs at de inneholder nesten like mye, bare Synnøve Finden er mye dyrere..så det blir jo egentlig litt feil info til folk…
    Husk å skriv Yoghurt i bl.annet overskrifta di 😉 ikke youghurt 😉 Du må ha ei god helg og kose deg med ny bodypump release på lørdag 🙂

    11. mars 2016
    |Reply
    • Hei Siv 🙂 Konstruktiv kritikk er hjertelig velkommen her på bloggen, glad for det. Jeg ser i ettertid at ordet «sammenlikne» ikke burde stå så har derfor rettet på det nå. Jeg mener likevel at jeg har pressisert per beger med understrek for å gjøre leserene oppmerksom på det. God helg til dere også, hels gjengen 🙂

      11. mars 2016
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.