Skip to content

Hvordan går forbredelsene til Maraton?

Posted in Treningsglede

Hei søndag! I dag tenkte jeg å dele mine tanker og hvordan jeg ligger an frem mot halvmaraton løpet som jeg skal løpe i Stavanger august 2016. Mitt aller første halvmaraton!
IMG_1114
Jeg har alltid likt å jogge. Helt siden jeg sluttet med håndball som 15 åring har jeg funnet gleden av å løpe. Jeg har frem til nylig bare løpt det som passet og ikke tenkt noe mer over det. Jeg har variert lite og jeg har løpt stort sett det samme. Det er først det siste året at jeg har fått mer og mer sansen for intervall løping slik at noe variasjon har det blitt. Da jeg bestemte meg før jul i fjor for å debutere i mitt første maraton var jeg bestemt for at jeg skulle følge et løpeprogram for å forbrede meg best mulig. Løpeprogrammet jeg følger har jeg delt på bloggen før og det finner dere under kategorien treningsglede dersom dere ikke har fått det med dere.

Jeg har løpt 7/9 uker på dette løpeprogrammet og jeg rekker å gjennomføre hele programmet 1 gang til før mitt løp i Stavanger som er i slutten av august. Hele programmet går over 9 uker og har 4 løpeøkter i uken. Så hva er status nå? Hvordan ligger jeg an? Er jeg fornøyd med forbredelsene frem til nå?

Jeg er uten tvil i bedre løpeform enn før jeg startet med løpeprogrammet. Jeg har økt kapasitet når det kommer til utholdenhet. Jeg løper lengre distanser noe som jeg liker veldig godt men kan være en utfordring med tanke på at det tar lengre tid. Frem til nå har jeg gjennomført alle øktene slavisk etter programmet utenom 2 økter som måtte utgå sist helg da jeg hadde arbeidshelg. Jeg er veldig fornøyd både med min egen innsats og løpeprogrammet som jeg følger.

Variasjonen som løpeprogrammet gir meg er veldig motiverende. Det varierer veldig fra dag til dag og har noen nye elementer som jeg ikke er vandt med fra før, fartslek for eksempel. Ellers har jeg blitt flinkere til å løpe rolig langkjør med et rolig tempo, har nok løpt for fort før i forhold til hva en skal når det er rolig langkjør.

I kveld skal jeg ut å løpe 16 km og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg gleder meg. Jeg gleder meg fordi det gir meg så mye! 16 km hører så langt ut men når en har følgt et løpeprogram slik som jeg har gjort har en gradvis økt kilometerne slik at det føles naturlig å løpe så langt. Å se fremgang etter å ha jobbet med noe er veldig motiverende for meg og delvis hele vitsen med å legge ner flere timer i uken til løping!

Uansett hva som er din hensikt med treningen du gjør vil jeg gi deg et råd: Sett deg et mål! Om det målet er å trene styrke 2 dager i uken, sykle nordsjørittet, løpe maraton, svømme 1000meter eller danse deg svett, sett deg uansett mål. Hvorfor? Fordi treningen blir dobbel så kjekk og motiverende!

Ha en sprek uke i den som kommer og finn treningsglede i det som passer deg! Ønsker dere alle en riktig fin søndag! Kikk gjerne innom bloggen min i morgen, det er nemlig min bursdag i morgen! Klem

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.