Skip to content

8 tips til å bli Stressfri!

Posted in Beate Tipser, and Hverdagsliv

Hei torsdag og hei til dere! I dag kom jeg over en artikkel i Allers som jeg tror flere enn meg kan dra nytte av. Å stresse er en del av hverdagen til mange, men det er viktig å klare å slappe av også innemellom.
_90A5721sh

Å stresse nå og da er ikke farlig. Det viktige er å hente seg inn igjen, slik at hjernen og kroppen får slappe av, ikke bare mellom slagene, men også når man står midt i det. Ofte tenker enn at det å hente seg inn igjen er noe vi gjør på ferie, spa, venninekvelder o.l. Artikkelen i Allers påpeker at viktigheten av å ta seg noen miktopauser daglig er minst like viktig. Under lister jeg opp 8 tips som skal gjøre hverdagen mindre stresset og det beste med dem er at de kan gjøres over alt, hjemme, på jobb, på bussen o.l.

  1. Pust! 
    Å puste overfladisk som vi ofte gjør når vi stresser, gjør oss bare mer stresset. Dersom vi klarer å puste roligere vil vi gi signal til hjernen om alt er rolig.
    Gjør slik: Trekk pusten langsomt, gjennom nesen. La pusten gå ned i magen som fylles med luft og utvides. Forestill deg at luften går helt ned i tærne. Pust så ut igjen gjennom nesen.
  2. Varm deg.
    Å holde hendene rundt en kopp med varm te kan ha en beroliggende effekt. Kaffe derimot skal en være mer forsiktig med når en er stresset da den jager opp kroppen.
  3. Spis sjokolade.
    Ja, det stemmer faktisk. Mørk sjokolade øker følelsen av ro og tilfredshet, ifølge en studie. Og det holder med små mengder.
  4. En ting om gangen.
    Vi får ofte tunnelsyn når vi er stresset og da er det vanskelig å prioritere. Alt kjennes like viktig og vi forsøker å gjøre flere ting på en gang for å spare tid. Det kan f.eks være å svare på en epost og snakke i telefonen samtidig, spise lunsj mens vi står på farten osv. Resultatet er at hjernen bare blir mer oppjaget.
    Gjør dette: Bestem deg for å gjøre en ting om gangen. Det er hjernen bygget for og takler best. I tillegg blir vi både mer effektive og roligere.
  5. Mobil-Detox.
    Det er lett å skape nue vaner som gir raske belønninger, som å dra frem mobiltelefonen så fort man har noen sekunder til overs. I lengden er denne vanen stressende. Hjernen havner i en posisjon den den stadig utsettes for nye inntrykk og den får ingen mulighet for refleskjon.
    Gjør dette: Bestem deg for å la mobilen være, bortsett fra når du bevisst har bestemt deg for å bruke den.
  6. Ta vare på deg selv.
    Vi mennesker er skapt for å være sammen. Og all berøring, som vi selv vil ha, har en beroligende effekt.
    Gjør dette: Smør hendene inn med håndkrem. Be om en klem eller hold rundt deg selv.
  7. Ro ned tempoet.
    Når vi stresser oppfører vi oss som vi har det konstant travelt. Noe som gjør oss enda mer stresset. Bestem deg for å sette ned tempoet.
    Gjør dette: Gå i en langdommere takt. Hev blikket og kikk deg rundt. Hva ser du? Kjenner du noen dufter? Og tenk slik: Du tjener kanskje noen minutter per dag på å småspringe over alt. Hva skal du gjøre med den tiden? Er det ikke bedre å bruke de minuttene til å nyte litt mer av livet mens du forflytter deg? 
  8. Få flyt i kroppen.
    Beveglese og å strekke seg øker blodsirkulasjonen og hjelper musklene til å slappe av. Vi får også en innsprøytning av ulike velværehormoner. Utfør denne øvelsen minst en gang i timen om du sitter mye.
    Slik gjør du: Still deg opp og strekk ordentlig på deg, roter skuldrene bakover i 30 sekunder og knip sammen skulderbladene 30 ganger. Men all bevegelse er bra, gjør det som passer deg best, ganske enkelt.

Kilde: Allers.

Dette var alle gode tips som jeg forsøker å tenke over i min hverdag. Det jeg ønsker å legge til som ikke var nevnt som et punkt over her må være: Planlegging! For min del i en hektisk hverdag hjelper det alltid å planlegge. Jeg planlegger alt fra middager, husarbeid, handling, trening, barneaktiviteter og ellers det som hører hverdagen til. På kjøkkenet har vi en 5 ukers oversikt over vår timeplan, den hjelper oss og huske de små gjøremålene i hverdagen og den gjør planleggingen enklere. Håper dere tok dere tid til å lese gjennom alle disse gode tipsene fra Allers og tar dem i bruk dersom det er aktuelt. Ønsker dere alle en riktig fin torsdagskveld. Nå skal jeg gjøre noe av det mest antistressende jeg vet om: løpe på tredemøllen min.

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.