Skip to content

Mitt eget halvmaraton

Posted in Treningsglede

9 uker løpetrening var ferdig. Det var Beate mot Beate. 21 km. Nå skulle jeg gjennom den store testen for min egen del. Les om hvordan det gikk under.
image

Jeg la opp halvmaratonet til tirsdag i uken som gikk. Jeg hadde helt fri fra jobb. 9 uker trening var lagt bak meg. 36 løpeøkter var gjennomført for å teste hvordan jeg låg an til å løpe 21 km. Jeg var spent på hvordan beina kom til å klare seg. Kom jeg til å klare å løpe 21 km uten å tørke ut eller gå tom for mat? Kom jeg til å klare å porsjonere kreftene slik at jeg holdt helt til mål? Klarte jeg å kose meg undervegs eller ble det bare et blodslit?

Natt til tirsdag sov jeg 4 timer. Jeg sovnet klokken 01.00 og var innom minstegutt klokken 03 som ville stå opp. Jeg klarte å få han til å sove til 05.00, da måtte jeg bare gi opp. Jeg hadde hodeverk og følte meg hvertfall ikke i form til å løpe noe halvmaraton! Etter mye kjefting og en sur mamma den morgenen fikk jeg levert barna i barnehagen og gikk rett hjem å la meg. Jeg måtte ta igjen litt søvn kjendte jeg for at hodeverken skulle slippe. Jeg bestemte meg for å sove 1 time men endte opp med å slumre hele 3 ganger fordi jeg var så trøtt. Så bare bestemte jeg meg for å stå opp og komme meg ut. Jeg fikk i meg litt mer vann og tok løpeskoene på meg.

Jeg kjendte at hodeverken slapp tak relativt raskt og beina føltes lette. Jeg fant en fin flyt og løp mot Varhaug. Det var meningen at jeg skulle løpe indreveien til Vigrestad men ombestemte meg underveis da jeg var usikker på om det var gangsti langs riksvegen fra Vigrestad og til Nærbø. Jeg løp gjennom Varhaug sentrum og inn der hvor nordsjørittet sykler for så å komme ut på gangstien ute på Riksveien.

Jeg koste meg. Fant en fin flyt og løp relativt rolig. Jeg hadde musikk på ørene og kjendte på den gode følelsen av at jeg var i grei løpeform og var fornøyd med det. Jeg var veldig fornøyd med at jeg bestemte meg for å gjennomføre mitt eget løp i dag selv om jeg ikke følte jeg fikk den beste starten.
image
Da jeg var passert 19 km begynte jeg å gå tom for krefter. Det var mange timer siden jeg spiste frokost og jeg hadde ingen påfyll med meg. Jeg ble svært tørst og angret raskt på at jeg ikke hadde med meg noe vann heller. Da pulskloken min viste 19,3km trykket jeg på pause knappen. Jeg ville gi meg, jeg hadde ingen energi igjen. Beina var tunge.

Det gikk 5 sekunder så tenkte jeg søren heller Beate, du kan ikke gi deg nå. Du har ikke løpt 19,3 km for så å gi deg rett før mål! Klokken startet igjen og jeg fikk nye krefter. Jeg løp bra igjen men var sliten. Jeg var så nærme nå at dette kom til å gå fint. Da klokken viste 21 km var jeg såå glad at dere vil ikke tro det! Det ble en egen seier over å ha gjennomført mitt første halvmaraton på egenhånd og at jeg ikke gav opp selv om jeg var veldig sliten.

Målsettningen min for Stavanger Halv Maraton 27 aug er 2 timer. Jeg løp mitt eget halvmaraton på 1.49.16!!! Jeg er så fornøyd og stolt over meg selv.
image
Kort tid etter følte jeg på en enorm treningsglede, motivasjon og godfølelse. Det føltes rett å slett så digg at jeg svevte litt. 9 uker med løpetrening resulterte i at jeg naila målsettningen min og jeg kunne ikke vært mer stolt. Nå skal jeg ha 1,5 uke fri fra løpeprogrammet mitt før jeg startet opp på 9 nye ukes om resulterer i Stavanger Halvmaraton lørdag 27 aug. Jeg har vell aldri følt meg mer motivert og klar enn det jeg var etter min 21 km lange løpetur på tirsdag som var.

Mitt absolutte råd til deg som ønsker å finne treningsgleden må være nettopp dette: Sett deg et mål! Om det er å klare 5 km på x antall minutter eller om det er å svømme 1000meter på tid. Finn deg en aktivitet som du trives med og sett deg altså et mål som du setter en tidsperiode på. Fortell målet ditt til venner og familie da dette vi øke dine sjanser for å faktisk gjennomføre. Jeg har allerede satt meg nytt mål for halvmaraton i Stavanger lørdag 27 aug!

image

Sett deg et mål. Gjør det beste du kan. Ha det gøy undervegs. Ha en aktiv uke!

Beate

Blogglistenhits

5 Comments

  1. Kjersti
    Kjersti

    Åå så gøy! Husker godt følelsen etter første gang jeg gjore det samme – max løpelykke 🙂
    Masse lykke til med de neste 10 løpeukene!!

    19. juni 2016
    |Reply
    • Så gøy at du og skal løpe i Stavanger i år 🙂 Ha en sprek mandag Kjersti 🙂

      20. juni 2016
      |Reply
  2. Kjersti
    Kjersti

    Ja, det gleder jeg meg til!

    God mandag til deg og 🙂

    20. juni 2016
    |Reply
  3. Siv
    Siv

    Åfytti så bra 🙂 gratulere med måloppnåelsen! å lykke te i Stavanger – heie på dæg 🙂 klem

    7. juli 2016
    |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.