Skip to content

Alkohol og trening

Posted in Treningsglede

Hei og god søndagskveld! Jeg rakk aldri innom bloggen før jobb i dag så det får bli et veldig sent søndagsinnlegg i dag. Tema er alkohol og trening.
image

I går var jeg på fest edru. Jeg valgte å la være å drikke alkohol fordi jeg ville være rask og opplagt i dag. Både skulle jeg løpe 16 km, gå på kveldsvakt og være mamma. Alkohol ble derfor ikke aktuelt for min del men jeg ønskte likevel å være sosial og ble med ut edru. Det er bare 13 dager igjen til Stavanger Maraton og jeg ønsker ikke å få en dårlig start på treningsuken så nærmere pga alkohol. Det er helt klart at alkohol gjør dagen derpå mer treig når det kommer til å komme seg ut på trening. Men hvor mye har det egentlig å si? Hvor mye ødelegger alkohol for treningseffekten? Det tenkte jeg å skrive litt om her på bloggen i kveld.

Jeg fant et bra intervju som Side2.no har publisert hvor de har intervjuet Gøran Paulsen, Forsker ved Norges Idrettshøgskole. Tenkte å legge frem et lite utdrag av det intervjuet under her:

Har alkohol innvirkning på treningseffekten? 
Ja, det er vanskelig å si at det ikke er en risiko for det. Men det er helt avhengig av mengde og hvor ofte.

Han legger til at man blir redusert under treningen som en ny studie hadde påvist. Alkohol påvirker hormon nivåene som medfører til at testosteron nivået går ned samtidig som kortisol går opp. Dette tyder på at kroppen er i en mer nedbrytende tilstand, noe som ikke er forenlig med tilpasninger til trening. Kilde: Side2.no.

Idrettslege Terje Halvorsen sier i et intervju til nrk.no at han er bekymret over at det er manglende kunnskap om sammenhengen mellom alkohol og trening. «Inntak av alkohol, også i mindre mengder, påvirker blant annet nervesystemet og dermed balansen og konsentrasjonen. Redusert balanse og konsentrasjon når du skal trene dagen derpå er en dårlig kombinasjon. Dette kan i ytterste konsekvens føre til alvorlige skader» kilde: nrk.no.

På nettsiden fortsett.no har Øivind Holt uttalt seg om dette tema. Han tar opp problemstillingen om at det vil være mye uenighet rundt dette punktet fordi det finnes såpass lite forskning rundt trening og alkohol. Grunnen til at det foreligger lite forskning på dette området er de etiske utfordringene en får ved å utsette forsøkspersoner for store mengder alkohol. Holt sier at alkohol og trening er uheldig kombinajon dersom man ønsker å oppnå best mulig resultater men at på et generelt grunnlag vil trening ha en viss treningseffekt dagen der på likevel.

Holt tar også opp i sin artikkel at alkohol er ugunstig dersom målet er å holde vekten eller gå ned i vekt. Han belyser faren for dehydrering som en konsekvens av alkoholinntak og at det vil ha konsekvens for den fysiske prestasjoenen. Videre sier Holt: «Restitusjon er en viktig faktor innen trening. Ønsker du å prestere maksimalt, samt legge til rette for god progresjon er det viktig og restituere godt mellom øktene. Gode søvn, hvile og kostholdsrutiner er sentrale faktorer for en god restitusjon, og ved et større inntak av alkohol brytes ofte disse rutinene. I praksis betyr dette at restistusjonstiden forlenges og vi vil bruke lengre tid på å rette opp de fysiologiske forstyrrelsene som er skapt av treningen».


Det var ikke vanskelig å finne fakta som støtter min påstand om at alkohol i går kveld ville ha påvirket min løpetrening nå så tett mot maraton. Det var deilig å våkne i dag uthvilt og opplagt. Jeg fikk meg en økt på 17 km da jeg planla ruten noe feil og måtte stoppe en syklist ved Vigre for å låne telefonen. Klokken gikk fra meg og jeg innså at jeg ikke kom til å rekke arbeid i tide dersom jeg skulle løpe helt hjem. Min gode mann kom derfor å hentet meg og takk til han snille mannen som syklet Randaberg-Moi (!!!) i dag for lånet av telefonen. Note to my self: ha med telefonen på løpeturer! Jeg får runde av her å komme meg i seng. Håper helgen har vært snill med dere og at dere er klar for en ny uke i morgen. Vi blogges mer i morgen.

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.