Skip to content

Hvordan få tid til å trene i en travel hverdag?

Posted in Treningsglede

Ingen får utdelt tid til å trene, den må du sette av selv. I dette innlegget vil jeg komme med de løsningene som passer for meg og håper at noen der ute får glede av dem.
img_1684
Jeg har opplevd å bli møtt av andre mennesker med ulike utsagn som: «Det er lett for deg å si, du er jo så trent» og «Enkelt for deg å trene som er i så god form». Slike kommentarer som dette provoserer meg faktisk litt. Selv om jeg er godt trent betyr det ikke at jeg har flere timer i døgnet enn andre. Jeg er godt trent fordi jeg setter av tid til å trene. I tillegg tror jeg at folk glemmer at jeg har også startet et sted. Ingen liker å løpe når de løper sine første turer. Ingen. Det verker og føles tungt. Men sakte men sikkert blir det bedre og bedre. Det er først når du er tolmodig nok at formen stiger – og den følelsen er fantastisk!

La oss alle være ærlige med oss selv. Utsagnet «jeg har ikke tid til å trene» er en stor bløff. Da er det bedre at du sier det som det er. Om du ikke har lyst å bruke tiden din til til å trene er det faktisk en helt annen sak.

I september har jeg hatt som mål å løpe HVER dag for en god sak. Jeg satte meg det målet fordi jeg hadde lyst på et vanskelig mål, desto kjekkere er det jo når en klarer å nå målet! Som småbarnsmor til 2 søte små, fulltidsjobb og en travel mann visste jeg at det ville bli til tider vanskelig å få til. Vi er snart ferdige med september og jeg har hittil løpt hver eneste dag og skal gjøre det i den kommende uken også. Undervegs i denne måneden har jeg funnet noen løsninger som jeg tenkte å dele med dere i håp om å inspirere flere som er i min situasjon.

  • Planlegg:
    Dette er ganske avgjørende for veldig mange av oss. Med full jobb, lekser, treninger til barna og alt som hører hverdagen til må en planlegge. Ta en uke om gangen. I mitt tilfelle som har løpt hver dag har jeg planlagt langturene de dager jeg har fri eller kveldsvakt. De dager hvor jeg vet klokken går ekstra fort har jeg løpt kortere turer. Dersom en har som mål å trene 3 ganger i uken, ikke legg øktene de dager hvor det er forening eller foreldremøte f.eks.
  • Tren sammen: 
    I denne perioden har jeg både løpt sammen med venniner men også med familien min. Jeg ønsker ikke at treningen min skal gå utover hverken familien eller venniner og da er det fantastisk dersom en får til å kombinere dette inni blant. Jeg er så glad for løpedaten min Catrine hver søndag f.eks. I tillegg fikk jeg og Rita til en langøkt denne uken, veldig kjekt! Jeg har også hatt med mannen og ungene på sykkeltur mens jeg løp ved siden av, ungene synes faktisk det var veldig gøy!
    img_1689
    img_1737
    img_1715
    img_1728
  • Vær fleksibel når det kommer til tidspunkt:
    Jeg ønsker at min trening skal gå minst mulig utover tiden sammen med familien. Det er derfor svært sjelden jeg trener i kjernetiden som jeg mener er mellom 17.00-19.00. Jeg løper ofte etter at ungene er i seng. Under denne løpeperioden i september har jeg også løpt 2 morgener klokken 05.00, altså før jobb. Det har vist seg å være noen av de beste øktene fordi det gir en helt fantastisk start på dagen! Poenget mitt er at dersom du er fleksibel i forhold til når på døgnet du trener er det mye lettere å få det til er min erfaring.
    img_1649
  • Snakk sammen med partneren din:
    For meg er dette veldig viktig. Jeg er helt avhengig av støtte og forståelse fra min mann for å få til dette. Før september startet fortalte jeg han at jeg hadde som mål å løpe hver eneste dag for en god sak. Da er han klar over at jeg ønsker å legge litt mer tid i treningen enn hva jeg ellers pleier å gjøre. I tillegg er det mye lettere å legge til rette når en er orientert kontra ikke.
  • Tren på veg til jobb:
    Dette er lite aktuelt dersom en kun jobber dagtid i ukene og har små barn. For min del som jobber helger og kvelder er dette punktet faktisk veldig genialt. Jeg har hatt arbeidshelg nå i helgen og har løpt til jobb 2 av dagene. Dette har faktisk ikke tatt meg så mye mer tid enn dersom jeg hadde kjørt.
    img_1768
  • Nedprioriter ting som ikke er så viktige:
    God helse og aktiv livsstil kommer høyt oppe hos meg. Det er enkelt for meg å prioritere noe som gjør godt for meg, får meg i godt humør og får frem det beste i meg. Ting jeg har nedprioritert i denne måneden for å løpe mest mulig er: se på TV, scrolle på telefonen, bloggen. Har jeg angret på det? På ingen måte!

Alle bør sette av tid i løpet av uken til fysisk aktivitet. Husk det må ikke være hard styrketrening, det kan like gjerne være en tur i frisk luft. Ønsker alle en fin uke i den som kommer.

Beate

Blogglistenhits

2 Comments

  1. .
    .

    Spiser du før treningsøkta om morgenen når du våkner 05.00? Hvis ja, hva og hvor lenge venter du med å trene etter du har spist?

    27. september 2016
    |Reply
    • Hei 🙂 Jeg spiser ikke før trening kl. 05.00 nei. Jeg står opp, tar på klærne og drikker noen munner med vann. Så løper jeg en kort økt og spiser umiddelbart etterpå. Jeg er stor fan av yougurt og musli til frokost og foretrekker det etter løpeøkt på morgenen. Forskjellen er vell at jeg spiser mer etter en morgenøkt kontra ikke. Det funker helt fint. Håper dette var svar på det du lurte på 🙂

      27. september 2016
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.