Skip to content

Sett deg et mål for høsten!

Posted in Treningsglede

Hei søndagskveld! I dag er det tid for nok et innlegg innen kategorien «treningsglede». Jeg tenker at det passer veldig godt å snakke om mål, spesielt på denne tiden av året.
img_4506
Vi har hatt litt av en høst til nå! La oss alle bare håpe at det vedvarer med flott høstvær en stund fremover også. Likevel har gradestokken sunket betraktelig og det blir raskere mørkt på kveldstid. Det er ikke noe nytt at treningsmotivasjonen hos enkelte dabber gradvis av i disse dager og derfor tenkte jeg å dele mitt absolutte beste treningsmotivasjon med dere. Det er ingen hokus pokus i det hele tatt. Faktisk så er det så enkelt som dette: Sett deg et treningsmål!

Jeg har i oktober hatt høy motivasjon for å trene men skal innrømme at det ikke har vært like kjekt. Jeg har liksom ikke hatt en plan, bare gjort litt som jeg følte for, og selv om det og kan være fint innimellom merker jeg at det ikke funker for meg i lengden. Jeg må ha noen mål, noe å jobbe etter og noe som holder motivasjonen høyt oppe selv på dårlige værdager og slitne dager, for de kommer her også tror meg.

Dersom du som leser dette kjenner litt på at motivasjonen for trening ikke er helt tilstede eller har sunket etter sommeren vil jeg du skal forsøke å følge rådet mitt. Sett deg ned og tenk deg ut et mål som DU ønsker å fokusere på frem til jul. I morgen er det 9 uker frem til jul, tenk derfor grovt igjennom hva du kan ha som et mål i løpet av disse ukene. Dersom du liker å løpe foreslår jeg f.eks at du avtaler med en vennine at dere skal løpe 1 mil sammen på et visst tidspunkt 19 des. Dersom du foretrekker styrketrening fremfor løping, sett opp hvilke dager du skal gjennomføre og gå all inn for det. Dersom du liker best å gå tur ute anbefaler jeg deg å sette av flere dager i uken hvor du skal gjøre det uansett vær, stress og mørketid.

Jeg har allerede satt meg et stort og langsiktig mål: Jeg skal løpe HEL maraton i Stavanger 2017. Tenk der skrev jeg det! Jeg kommer ikke til å følge en slavisk løpeplan frem mot jul men kommer til å ha minst 3 løpe økter i uken siden det å løpe helmaraton er noe kroppen trenger lang tid til å forbrede seg på.

Mine treningsmål frem mot jul, altså 9 uker frem ser slik ut:

  • Trene styrke 2 dager i uken.
  • Løpe minst 3 løpeøkter.

Jeg vil absolutt anbefale alle til å ha en plan, da er det så mye større sjanse for å gjennomføre treningen. Min kropp og mitt sinn trenger hvertfall all energi og overskudd den kan få i en travel hverdag. Min oppskrift til hvordan hverdagen går lettere er uten tvil at jeg trener siden det gir  meg så mye. Min sjef sa nylig til meg: «Noen trenger alkohol for å få en fullverdig rus, du Beate ruser deg via trening». Det er ganske sant det. Når jeg kjenner at jeg har for mye i løpet av en uke er det utrolig hvor avstresset og rolig jeg blir av en kort løpeøkt. Jeg ser liksom på «problemet» med nye øyner fordi jeg blir full av endorfiner og overskudd. Nei nå skravler jeg meg helt bort her. Tror dere har fått med poenget med dette innlegget: Sett av tid til fysisk aktivitet, spesielt nå på denne tiden av året!

Beate

Blogglistenhits

2 Comments

  1. Siv
    Siv

    wow! Hel maraton! Masse lykke til – du naile nok dette au 😉

    24. oktober 2016
    |Reply
    • Tusen takk Siv 🙂

      26. oktober 2016
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.