Skip to content

Hva målbevissthet gjør med treningen din

Posted in Treningsglede

I dag tenkte jeg å dele gårsdagen min med dere i grove trekk hvor jeg velger å vinkle den fra 2 ulike ståsteder. Først beskriver jeg dagen min styrt av følelser og dagsform, deretter av bevissthet og målsetting.

Det er søndag og jeg var veldig glad for at mannen og barn var hjemme igjen etter en helg uten dem. Jeg hadde en fin kveld sammen med dem og en fin avslutning på dagen. Jeg klarte for første gang på lenge å legge meg ikke alt for sent til en søndag å være og forventet at jeg kom til å være uthvilt mandag og klar for en ny uke.

Klokken ringte mandag klokken 06.15. Jeg trykket slumre. Jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle stå opp nå. Jeg sov litt til. Jeg spiste frokosten min men pga slumringen min glemte jeg matpakken igjen hjemme og ting ble mer stress en vanlig. Ungene ble levert og jeg kom meg på jobb. Det var en travel dag på jobb og jeg tok meg selv i å tenke at jeg fortjente å slappe av når jeg kom hjem.

Vel hjemme var det middag, lekser og pakking av svømmebegger. Etter familiesvømming kjendte jeg meg trett og tok meg selv i å tenke at det var litt irriterende at mannen i huset gikk før hele kveldsrunden med mat, kveldsstell og kveldslesing på sengen hadde startet. Da Lykke ikke fikk til å sove innsåg jeg at noen kilometer på tredemøllen kunne jeg bare glemme, jeg måtte jo vente til ungene sov før jeg kunne startet på det. Klokken gikk mot meg og jeg fant ut at det ikke var urimelig å velge sofaen, jeg hadde tross alt hatt en hektisk dag på jobb og mannen kom ikke hjem før 20.30.

Ute regnet det og var mørkt for flere timer siden. Da Franki kom hjem oppdaget vi at minstegutt hadde fått feber og ville sove i vår seng. Nå var hvertfall all håp om tredemøllen ute siden møllen står på rommet vårt. Jeg kunne legge meg på sofaen med god samvittighet, det var jo tross alt ikke min feil alt dette.


Det er søndag og jeg var veldig glad for at mannen og barn var hjemme igjen etter en helg uten dem. Jeg hadde en fin kveld sammen med dem og en fin avslutning på dagen. Jeg klarte for første gang på lenge å legge med ikke alt for sent til en søndag å være og forventet at jeg kom til å være uthvilt mandag og klar for en ny uke. På løpeplanen stod det 10 km på mandag, det skulle bli bra!

Klokken ringte 06.15. Jeg trykte slumre, men det tok meg nøyaktig noen få sekunder til å angre på det. Jeg hoppet opp fordi jeg hadde fått mer en nok søvn og det blir aldri lettere av å slumre. Ungene var slitne og trette etter helgens eventyr med mindre søvn innabords og morgenen gikk deretter. Jeg kom på jobb og forstod raskt at det kom til å bli en hektisk dag utfra alle arbeidsoppgavene som stod forann oss. Vi valgte å gå raskt i gang for å så ta en ting av gangen. Hele dagen ble noe forsinket men det ble alt i alt en veldig fin dag på jobb tross at det var svært travelt.

Vel hjemme ble det middag, lekser og pakking av svømmebeggen. Etter familiesvømming hadde jeg og ungene tidlig kveldsmat siden de trengte å legge seg ekstra tidlig i kveld for å ta igjen tapt søvn. Lykke fant desverre ikke roen slik at min planlagte løpetur på møllen måtte vente. Jeg skrev et innlegg på bloggen og ryddet litt på kjøkkenet. Da begge ungene sov godt var det tid for min lille egentid på tredemøllen. Jeg knyttet løpeskoene og løp med glede, endelig. Min løpetur ble raskt avbrutt da mannen kom hjem og oppdaget tilfeldig at mini hadde feber og trengte oss. Etter at han sovnet i vår seng ble det endringer i mine løpeplaner.

Jeg byttet om til langbukse og ullundertøy for å løpe ute. Jeg var så målbevisst på dagens 10 km at det skulle mer enn dette til for at jeg skulle droppe løpingen. Ute regnet det godt og værgudene var ikke med meg. Det fikk så heller være, jeg skulle ikke la litt sur vind og regn stoppe meg. Mens jeg løp nøt jeg hver kilometer. Jeg tenkte på hvor godt det kom til å bli med en varm dysj etterpå. Ikke minst tenkte jeg på hvor glad jeg var fordi jeg valgte riktig utfall av dagen min ♥

Lar en tilfeldigheter, følelser eller dagsform/humør styre treningen vil det bli alt for lett å finne unnskyldninger til å la være. Lar en derimot mål og en realistik plan styre treningen din vil jeg nesten garantere deg at du vil lykkest i mye større grad når det kommer til selve gjenomføringen. Takk for at du leste.

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.