Skip to content

Nyttårsfortsett eller ikke?

Posted in Treningsglede

1 januar, velkommen til et helt nytt år! Jeg dropper som vanlig nyttårsfortsett når det kommer til trening, hvorfor kan du lese om under.

For de av dere som har følgt meg en stund vet dere at jeg ikke er tilhenger av å ha nyttårsfortsett når det kommer til trening. Jeg skrev et innlegg om det i fjor på denne tiden, det kan du gjerne lese her. Jeg vil si det er minst like aktuelt i år.

Jeg har derfor ingen nyttårsfortsett når det kommer til trening, ganske enkelt fordi jeg har gjort treningen om til en livsstil som jeg praktiserer året rundt. Det jeg tenkte å fokusere på i dagens innlegg handler om å ha realistiske mål for 2017 dersom du allerede har sett deg noen mål for det kommende året.

Å har nyttårsfortsett trenger ikke være en negativ greie, håper ikke dere misforstår meg. Men si da at du ikke har trent aktivt på 4 måneder. Så kommer 2. januar og du er så klar at du nesten ikke vil gå hjem fra trening, du kjører gjerne på med en dobbel time i tillegg. Når den første uken i januar er fordi er du sykt fornøyd med å ha tilbakelagt 5 treningsøkter og er super motivert for nok en ny uke. Kroppen vil klare dette for en kort stund før den sier stopp og sier i fra. Gradvis vil motivasjonen synke og plutselig er det ikke like kjekt som det var i januar.

Dersom du som leser har stor motivasjon til å begynne å trene igjen i morgen etter lang pause er det ingen ting som er bedre. Men glem ikke å sett et realtistisk og oppnåelig mål. Å trene 2 ganger i uken gjennom hele året vil jeg påstå er mye mer gunstig for helsen enn 5 ganger i uken for en kort periode. 

Må alle gå på et treningssenter? Absolutt ikke. Dersom du ikke finner gleden ved å trene på et treningssenter synes jeg ikke du skal melde deg inn bare fordi det er et knall tilbud eller at du tvinger deg selv til å ha et nyttårsfortsett som egentlig ikke passer deg.

Finn ut hva DU liker. Er det å gå tur i skog å mark det som gir deg mest glede, ja da syns jeg du skal ha som et mål å få til det 2 ganger i uken. Skulle du ønske du kunne mer om styrketrening syns jeg du skal melde deg inn i et treningssenter men ikke uten å få deg en personlig trener som kan vise deg rundt, hjelpe og ikke minst veilede deg. Poenget er vel at hver enkelt må finne ut hva som passer for seg selv uten å føle seg presset til å trene noe som en egentlig ikke liker.

Om det er løping, gåing, svømming, styrketrening eller karate – jeg garanterer deg når du finner din veg vil du i større grad klare gjøre det om til en livvstil. Med tolmodigheten kommer treningsgleden men du må ikke forvente at de første treningstimene skal være hverken kjekke eller lite slitsomme. Ta løping f.eks. Å løpe 3 km vil føles ekstremt tungt men når du har løpt 3 km 10 ganger vil du bli overrasket over hvor mye lettere det føles å løpe den distansen. Tror du meg ikke så anbefaler jeg deg virkelig å prøve!

Jeg har personlig ingen treningsfortsett for 2017. Det jeg derimot jobber med er treningsmål. Mål i perioder av året er veldig motiverende for meg og det tror jeg er med på å holde meg motivert. I januar har jeg som mål å delta i nok en runde av #løpforthea som jeg har skrevet om på bloggen før. Etter januar kommer jeg til å evaluere løpeformen og bestemme meg om jeg får for halv eller hel maraton i Stavanger august 2017. Ellers har jeg som mål i løpet av 2017 å teste ut en ny treningsform i 8 uker slik jeg gjorde med Bodyblance. Noen forslag til hva jeg kan teste ut? Kom gjerne med innspill.

Nyttårsfortsett eller ei, ha ei aktiv uke kjære lesere. Jeg håper du som leser får en fin uke. Vi blogges mer i morgen. Klem

Beate

Blogglistenhits

 

2 Comments

  1. Elisabeth
    Elisabeth

    Kjære Beate, så bra at du motiverer og realitetsorienterer rundt trening og aktivitet.
    Jeg har heller ikke behov for å lage mange forsetter, men i 2017 ønsker jeg å jobbe litt mindre og være mer sosial, særlig med venner. Jeg har lett for å utsette og ta jobben først. Slik har det vært lenge og det ønsker jeg å justere litt 😉 Nå tar vi et lite cruise på nyåret, og så skal jeg forsøke å samle noen av de ‘gamle’ jentene for felles hygge og mimring. Ønsker alle en fin uke. Jeg håper 2017 blir bra, vi må i det minste håpe, selv om starten ble tung enkelte steder i verden. Lys og varme fra Elisabeth til Beate og hennes lesere ❤️✨❤️🤗❤️

    2. januar 2017
    |Reply
    • Lys og varme tilbake 🙂

      2. januar 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.