Skip to content

Alle har dårlige treningsøkter – i dag hadde jeg min!

Posted in Treningsglede

Stort sett er alle mine treningstimer lystbetonte og noe jeg gleder meg til. Det betyr ikke at det ikke finnes dritt dager på trening!

I dag hadde jeg planlagt en rolig langtur på 15 km. Det måtte bli etter klokken 20.00 fordi jeg ville være mest mulig sammen med familien etter å ha vært på jobb hele helgen. Jeg kjendte meg noe trøtt og sliten etter arbeidshelg og skal ærlig innrømme at det å ligge på sofaen sammen med mannen fristet mye mer en å løpe ut der og da. Selv om jeg slet litt med motivasjonen var det aldri et alternativ å droppe løpeturen så jeg knyttet løpeskoene mine, plugget inn musikken og trykket start på løpeklokken min.

Jeg hadde ingen rute i dag. Jeg orket ikke tanken på å løpe langt vekk og holdt meg derfor rundt Nærbø. De første 5 km gikk ok. Kroppen var i gang og beina føltes lette. Hodet derimot, det var ikke helt med i dag. Fra 5 km måtte jeg jobbe med motivasjonen. Det fristet så mye mer å løpe 10 km  fremfor 15 km. Jeg hørte min indre stemme si: bare løp hjem, det betyr jo ingenting. Hele tiden måtte jeg motivere meg selv og ta kilometer for kilometer.

Da jeg var kommet til 9 km begynte jeg å kjenne at min fordøyelse jobbet på høygir. Jeg forstod raskt at jeg måtte finne meg et toalett og det litt fort. I et lite sekund hørte jeg igjen min indre stemme si: Ja Beate, nå kan du hvertfall bare løpe hjem, dette er en god nok grunn for å korte ned på løpeturen. Like etterpå slo en helt annen tanke meg: Men Beate, du skal løpe i over 10 timer under Ultramaraton i juni og sannsynligheten for at du må på toalettet under den løpeturen er ganske stor. Med andre ord: Det ble heller ingen god nok unnskyldning.

Jeg løp hjem til min mor og lånte hennes toalett. På klokken stod det 10 km. Jeg var snar med å si at jeg bare måtte komme meg ut igjen, jeg hadde tross alt 5 km igjen. De siste 5 km ble lettere. De ble til og med svært lystbetonte. Sannsynligvis har dette stor sammenheng med at jeg klarte å bruke hodet mitt riktig. Jeg klarte å motivere og pushe meg selv tross at jeg absolutt ikke hadde en god dag på trening.

Min største motivasjon undervegs mens jeg løp var: Klarer jeg ikke å løpe 15 km på en dritt dag nå har jeg ingenting å gjøre på startstreken den 17 juni. Jeg kommer til å møte mye motgang, store utfordringer og ikke minst teste meg selv sinnsykt hardt både fysisk og psykisk den dagen. 62 kilometer og 2500 høydemeter den 17 juni er nå min største motivasjon. En ting er sikkert: Jeg skal løpe over målstreken, og når jeg gjør det kommer alle timer med trening som ligger bak til å være så forbanna verdt det!

Takk for at du leste og ha en fin søndagskveld videre.

Beate

Blogglistenhits

4 Comments

  1. Mari
    Mari

    Vettdu Ke? Eg syns d e rått at du har meldt deg på det! 😊 Eg heie på deg!! Bler spendanes å ‘følga’ deg på veien mot det store målet!! Å tenk den følelsen du får når d e øve? 🙌🏼😊 you van do this 💪🏼

    19. februar 2017
    |Reply
    • Tusen takk Mari, blir så glad når vi kan heie på hverandre! Jeg kommer til å skrive om denne prosessen undervegs og ikke minst om min opplevlese i etterkant av løpet. Takk for du er så god Mari, ha en fin ukesstart 🙂

      20. februar 2017
      |Reply
  2. Lise
    Lise

    Du e knallgoe! Beundre virkelig viljestyrken din🙌🏼 Sagt det før og eg seie det igjen:
    Eg heie på deg😘💪🏼

    20. februar 2017
    |Reply
    • Takk Lise, du er så snill 🙂 Klem

      20. februar 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.