Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 1

Posted in Kosthold, and Treningsglede

God fredag og god helg! Det er allerede 1 uke siden jeg startet opp med prosjekt Ultramaraton som innebærer kostholdsplan og treningsplan. Hvordan den første uken har gått kan du lese om under.

Først og fremst må jeg få starte med å takke for alle støttende og fine tilbakemeldinger jeg har fått og enda får når det kommer til dette prosjektet. Det er en stor motivasjon i seg selv at det finnes så mange fine mennekser der ute som heier på meg og synes jeg er tøff som begir meg ut på noe som dette. Jeg har utelukkende bare fått positive tilbakemeldinger og det har vært utrolig kjekt! Takk!

Stikkord jeg sitter igjen med fra Uke 1: stress, planlegging, gangsperr, motivasjon og mettheltsfølelse. Så litt dypere hva jeg legger i det:

stress: Jeg ble stresset over at det ble mye nytt jeg måtte sette meg inn i. Jeg var rask med å ringe storebror for å rådføre meg hvordan jeg skulle gripe dette an. Jeg var stresset i forkant av at jeg nå måtte veie maten som jeg i utgangspunktet ikke er for. Jeg hadde ikke lyst å veie maten min forann barna, da spesielt Lykke og ville ha litt tips i forkant av hvordan jeg skulle løse dette. Gode storebror gjorde det hele så klart og enkelt for meg at jeg ble avslappet til opplegget relativt fort. Løsningen ble å lage klar flere porsjoner middager om gangen på kveldstid, og det har funket veldig bra for min del!

planlegging: Jeg kan ikke lenger spise middagsrester på jobb når jeg har glemt mat på kveldsvakter. Jeg kan ikke lenger hive i meg en proteinbar som et mellommåltid. Nå må alt planlegges på en helt annen måte, men det har gått overraskende bra på dette feltet. I går skulle jeg på fagdag med jobben og løste det med å stå litt ekstra tidlig opp for å forbrede maten min for så ta med i bokser.

Gangsperr: Begge styrkeøktene som Helene har lagt opp til meg og mitt mål er superbra men det innebærer også gangsperr. Etter onsdagens økt føler jeg det faktisk viser på min gangfunskjon at jeg har trent bein. Haha. Håper det blir bedre i uke 2!

Motivasjon: Jeg kjenner meg veldig motivert og det handler nok mye om min gjennomføringsevne og viljestyrke, jeg er veldig fokusert på at dette skal jeg klare. Jeg tenker positivt og har som tidligere skrevet ønsket dette helt selv. Men jeg er nødt for å trekke frem venniner, mann, barn, kollegear, dere, dere på trening og dere jeg treffer tilfeldig. Det er så kjekt at så mange har troen på meg, gleder seg til å følge med på denne prosessen og ikke minst spør meg hvordan det går. Takk igjen!

Metthetsfølelse: Jeg har vært mett hele uken jeg! Vet ikke hvorfor jeg trodde at jeg kom til å bli mer sulten, men det trodde jeg da altså. Jeg har vært mett hver dag men har kjendt at det har rumlet litt i magen kort tid før lunsj noen dager.

Som dere forstår har Uke 1 gått over all forventning. Jeg har holdt meg slavisk til kostdelen og gjennomført hver økt som stod på treningsplanen. Jeg har med andre ord kommet veldig godt i gang og gleder meg nå til å komme i gang med Uke 2. Mulig at en så god start gjør dette til kjedelig lesning men det kan ikke hjelpe.

Jeg har fått endel spørsmål og ønsker som går mer spesifikt på hva jeg spiser. På en helt vanlig kan maten min se ca slik som dette:

06.15: Yogurt med granola og bær.
09.00: 1 eple og 1 gulerot.
12.00: 1 proteinrundstykke med ost/skinke + 1 egg som eggerøre og 1 frukt/grønsak.
16.00: Middag bestående av fisk eller kylling, grønsaker og couscous.
20.00: Havregrøt tilsett proteinpulver.
På treningsdager: 1 ekstra mellommåltid kort tid etter trening.

Jeg har lov til å ha kose meg med en enhet av en egen «snopeliste» 1 gang per uke og det ble på lørdag at jeg koste meg med Atkins bar i angitt mengde. Her kunne jeg også valgt 1 kakestykke, 2 kuler is etc.

Jeg hadde trodd at jeg kom til å savne måltidsbarer mer enn jeg har gjort. I stedet for savn har det heller vært enda kjekkere å ta lørdagen tilbake og glede meg ekstra mye til det. For søtsuget sin del har det nok vært veldig mye enklere for min del i og med at jeg ikke spiser snop/brus/chips/kaker til vanlig.

Oppsummering blir derfor at Uke 1 har gått over all forventning og jeg syns dette er kjekt, lærerikt og motiverende! Så langt går prosjekt Ultramaraton veldig bra så får vi se om jeg er like begeistret om noen uker. Neste ukes oppdatering kommer neste fredag, håper du følger med!

Nå gjenstår det bare for meg å ønske dere alle en riktig fin helg. Jeg pakker kofferten for helgen og gleder meg til en vennine helg! Vi blogges i løpet av helgen dere. Lag deg en bra fredag, klem!

Beate

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.