Skip to content

Prosjekt Ultramaraton

Posted in Kosthold, and Treningsglede

God fredag og hei til deg som leser! Endelig kan jeg fortelle mer om samarbeidet som jeg har inngått sammen med Livskraft AS for å spisse formen frem mot Ultramaraton.

Det er ikke til å legge skjul på at løpet 17 juni kommer til å bli svært krevende og det er ikke for hvem som helst. I tillegg til å være i stand til å løpe 62 km i terreng og bakker, er den mentale biten nødt for å være på plass. Fokus er fremdeles å gjennomføre, men jeg har selvsagt som mål å stå best mulig forbredt på startstreken!

Så hvordan forbreder man seg egentlig til noe slikt? Det å løpe er jo klart en stor del av forbredelsene. Men hvordan skal man egentlig vite hvordan en skal legge opp løpingen? En kan alltids google og finner mye bra tips og triks på det store internett. Likevel syns jeg ikke at det er enkelt å legge opp en plan som passer akkuratt meg med tanke på at jeg vil trene både riktig og smart.

I mitt kosthold er jeg opptatt av å være sunn, men spiser likevel det jeg vil og i hvilke mengder jeg vil. Jeg vet jo hva som er bra for kroppen men har ikke variert nok kost, da spesielt med tanke på nok fisk og grønsaker. Hvor mye har egentlig kosthold å si for opptreningen frem mot et slikt løp? Det var også tanker som kom opp i forbindelse med dette løpet. Wasa sin reklame sier følgende: «Du er hva du spiser». Med det utsagnet får jeg umiddelbart lyst til å finne ut: hva skal man spise for å bli best mulig forbredt til et Ultramaraton? Det er jo ingen tvil om at kosthold har stor betydning når det kommer til treningsresultater!

Selv om jeg er opptatt av trening og kosthold har jeg ingen forutsetninger for å klare å legge opp en konkret plan frem mot et slikt mål. Jeg har derfor oppsøkt hjelp fra Livskraft AS som er et privat treningsstudio som holder til på Bryne. De lager trening og kostholdsplaner individuelt slik at planen blir skreddersydd til deg og ditt mål, og det er akkuratt det jeg har fått! Min helt egen plan for hvordan jeg skal spisse formen min frem mot Ultramaraton 17 juni.

Jeg starter i dag på en kosthold og treningsplan som skal gå over 12 uker. Jeg kommer til å ha stort fokus på gjennomføringsevnen min og har som mål å klare å følge planen slavisk. Vi kommer til å evaluere prossessen hver 4. uke og jeg er så spent, nervøs, motivert og KLAR på en gang!

I går var jeg hos Helene som er damen bak Livskraft AS. Jeg fikk da utlevert kostholdsplanen min samt treningsplanen. Vi gikk gjennom hver øvelse i styrkedelen, hvor Helene såg på min teknikk og veiledet ut fra mitt behov. Jeg skal ha 3 styrkeøkter i uken. Den ene er ren styrke økt, den andre er min egen slyngetime som har fokus på kjernemusklatur mens den tredje økten er en styrkeøkt kompinert med løping. Utenom det skal jeg løpe 1 langtur i uken, 1 løpeøkt sammen med styrkeøkten som nevnt over her og 1 økt som har fokus på bakkeintervaller.

Min umiddelbare respons på treningsbiten var at det såg spennende og tungt ut. Likevel er jeg veldig motivert fordi jeg tenker at det er gjennomførbart nettopp fordi Helene har tatt utgangspunkt i meg og hvordan min hverdag er. Jeg har veldig troen på dette og er spent på hvordan det blir å komme i gang.

Når det kommer til kostholdsplanen som er lagt opp har jeg allerede fått en del spørsmål om hvilken diett jeg skal gå på? La meg presissere: Jeg skal ikke gå på en spesifikk diett, men jeg skal spise den maten som kroppen min trenger for å prestere best mulig på løpet. Om du vil kalle det en diett, da foreslår jeg at du kaller den for Beate dietten siden den er skreddersydd til meg. Siden planen er lagt til meg har den også tatt utgangpunkt i hva jeg spiser til vanlig, hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Planen har også mange alternativ så lenge jeg holder meg innenfor x antall gram av de ulike matvarene.

Min umiddelbare respons på kostholdsplanen var at mengden mat var mer enn forventet. Det var veldig variert og jeg likte spesielt at jeg fikk «beholde» noen av mine favoritter som f.eks proteinrundstykkene og granolaen fra Berit Nordstrand. Jeg er noe stresset over matplanen siden det er mye nytt å sette seg inn i, men jeg anser planen som noe jeg skal klare å gjennomføre selv om det kommer til å bli svært krevende. Nøkkelen til å klare å gjennomføre en slik kostholdsplan tror jeg ligger mye i åpenhet. Klart det skal mye viljestyrke til også, det er vell helt avgjørende. Men jeg har likevel troen på at åpenhet om dette vil gjøre det lettere for meg selv og de rundt meg. Som jeg sa til mannen: «Du trenger ikke forstå hvorfor jeg vil gjøre dette, bare respekter mitt valg, det er tross alt bare for en kort periode».

Det jeg gruer meg mest til er uten tvil hvordan jeg vil takle kostholdsdelen. Hva vil gå gjennom hodet mitt når søtsuget melder seg? Hvordan vil jeg løse det? Hvordan vil kroppen reagere på å være sulten men uten å kunne spise hva jeg vil og det som er mest tilgjengelig der og da? Hvordan vil jeg klare å planlegge slik at jeg alltid har min egen mat evt finne riktige alternativer når jeg er på farten, på jobb og i reisesammenheng?

Det er mange tanker i hodet mitt nå men de er stort sett utelukkende positive. Jeg har personlig stor tro på at vi mennesker har godt av å gå ut av komfortsonen vår for å gjøre oss nye erfaringer. Det kan godt hende at jeg kommer til å evaluere dette prosjektet som noe sinnsynkt bra eller stikk motsatt: hvorfor i alle dager ville jeg dette? Uansett utfall er jeg overbevist om at det kommer til å bli en lærerik opplevelse jeg ikke ville vært foruten! Å være motivert og positiv til et opplegg som dette har nok sammenheng med at jeg har valgt dette selv, jeg har selv ønsket dette og ikke minst er jeg sinnsykt motivert for å kunne gjøre et ok løp i sommer. Jeg blir motivert av å ha et mål og tror jeg kan være flink til å følge en plan. Jeg er så nysgjerrig på denne prosessen og jeg håper at dere gleder dere til å følge med. Jeg har som tidligere nevnt stort fokus på gjennomføringsdelen og det mentale når det kommer til dette prosjektet. Kroppen og hodet mitt er så klar som det kan bli tror jeg, nå gleder jeg meg bare til å komme i gang!

Ønsk meg gjerne lykke til under i kommentarfeltet og spør gjerne om det er noe dere lurer på. Minner om at jeg hver fredag fremover i 12 uker kommer til å oppsummere hvordan dette prosjektet går. Har dere spørsmål som går direkte på Livskraft sitt tilbud vil jeg anbefale deg å ta direkte kontakt via nettsiden deres : Livskraft.as. Da gjenstår det for meg å si god fredag, håper inngangen til helgen blir fin♥ Min fredag har startet med bakke/terreng trening til Brusfjellet sammen med Arve og nå venter en god varm dusj. Dag 1 har med andre ord startet veldig bra. Vi blogges.

Lag deg en bra fredag!

Beate

 

14 Comments

  1. Maria
    Maria

    Lykke til, Beate!
    Ønsker deg også en god helg😊

    10. mars 2017
    |Reply
    • Tusen takk Maria! 🙂 Håper din helg var fin! Klem

      13. mars 2017
      |Reply
  2. Tove
    Tove

    Du er rå, Beate! Heie på deg 👏🏻😘

    10. mars 2017
    |Reply
    • TAKK Tove 🙂 Du er snill!

      13. mars 2017
      |Reply
  3. Margith
    Margith

    Wow dette klarer du jentå mi👍👍👍ha en fortsatt strålende dag og helg ❤❤❤

    10. mars 2017
    |Reply
  4. Anne Dagny
    Anne Dagny

    Heie på deg 😘💗

    10. mars 2017
    |Reply
    • Tusen takk kjære 🙂

      13. mars 2017
      |Reply
  5. Mari
    Mari

    Heie på deg Beate💪🏼😊ha en flott helg🌼

    10. mars 2017
    |Reply
    • Tusen takk Mari 🙂 Håper helgen din var fin! Klem

      13. mars 2017
      |Reply
  6. Lise
    Lise

    Dette fikse du! Masse lykke til med treningen😘

    10. mars 2017
    |Reply
    • Tusen takk Lise 🙂 Klem

      13. mars 2017
      |Reply
  7. Aina
    Aina

    Dette klarer du😊
    Lykke til😊

    11. mars 2017
    |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.