Skip to content

Hvordan få mer tid til det du har lyst til?

Posted in Beate Tipser

Vi sier ofte eller hører begrepet: «Jeg har ikke tid» som en forklaring for hvorfor vi ikke får unnagjort det vi ville gjort. Stemmer det egentlig eller har vi tid til det vi ønsker å ha tid til?

Jeg har et bevisst forhold til mine valg og til mine prioriteringer. Det er noe jeg tror er hovedgrunnen til at jeg opplever å strekke til på flere områder. Det er flere som lurer på hvordan jeg får tid til alt jeg driver med, og det tenkte jeg å skrive litt om i dette innlegget. Jeg anser tiden som veldig verdifull og har lyst å bruke tiden godt, det vil si at jeg liker ikke å sløse bort verdifull tid. Jeg synes f.eks det er veldig trist dersom noen hater jobben sin da vi bruker minst 37,5 time i uken på nettopp det.

Jeg merker utfordringer i forhold til prioriteringer hele tiden men kanskje mer en noen gang nå som jeg følger et trening og kostholdprogram fra Livskraft. Jeg må planlegge enda mer når det kommer til å få dette til å fungere i en ellers travel hverdag. Under kommer jeg med noen tips om hvordan jeg får tid til mer gjennom små bevisste valg gjennom hele dagene mine:

  • Unngå å bruke for mye tid på tidstyver som mobiltelefon, Ipad, Tv og Pc. Dette har blitt en enorm tidstyv for mange av oss og jeg tror at alle hadde blitt overrasket dersom de målte tidsbruken de brukte på en skjerm i løpet av 24 timer. Er det mulig å bevisst kutte ned tiden på dette for å få tid til noe annet? For min del sparer jeg mye tid med å være bevisst på dette området.
  • Storhandling! Jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å handle 1gang i uken. Dermed slipper jeg unnødvendig stress, økte utgifter og ikke minst det sparer meg for tid.
  • Skriv lister. Jeg liker veldig godt lister over gjøremål som burde bli gjort. På den måten er det enklere å få unnagjort nødvendige gjøremål uten at du trenger å bruke mye tid på å tenke over hva det egentlig var som burde bli gjort.
  • Slå at push-varslinger på telefon! Mulig en klarer å legge bort telefon men dersom alle mulige varslinger fra mail, Facebook o.l er på vil det hele tiden være forstyrrelser som får ditt fokus. Slå disse varslingene av å bestem deg for å heller sjekker telefonen sjeldnere enn hver 10.min fordi det plopper opp noe på skjermen din.
  • Stå opp tidligere! Som småbarnsmor har jeg funnet ut at dette funker veldig bra for å unngå unødvendig stress og mas i hverdagen. Jeg står opp i god tid før ungene for å stelle meg ferdig før jeg hjelper ungene. Jeg bruker også å være mer effektiv fra morgenen av og med 5 minutter ekstra rekker jeg gjerne å sette på en maskin med klær.
  • Ta barna med i husarbeid eller andre gjøremål. Små ting som å lære barna å ta tallerken av bordet etter måltid, spør om de vil hjelpe til å dekke bordet o.l er oppgaver barna våre har godt av å lære seg til samtidig som det sparer deg for tid. Min opplevelse er bare positiv siden det føles godt for dem å hjelpe til samtidig som de får skryt. Når vi vasker og rydder rommene pleier jeg ofte og ta dem med. Dermed kan de rydde/leke mens jeg vasker og på den måten gjør vi noe sammen også.
  • En må ikke være med på alt. Fritiden vårs er dyrbar og det er derfor lov å takke nei til noe, en kan ikke få med seg alt. Eksempler på dette er tupperware selskap som kommer med jevne mellomrom. En må ikke gå i alle!
  • Kommunikasjon! Dette punktet er gjerne et av de viktigste. Dersom en snakker i sammen og har avklart forventninger til hverandre er alt så mye lettere. Da slipper en unødvendige misforståelser eller å bruke tiden på å rette opp i dem. Snakk sammen!
  • Levere kvalitet! Dette tenker jeg gjelder hjemme, på jobb og i det meste vi gjør. Gjør «jobben» ordentlig med en gang slik at du slipper å måtte gjøre det om igjen fordi det var ikke godt nok første gangen. Ta f.eks vinduvask. Vask vinduene rene og bruk litt ekstra tid for å få dem fine slik at du slipper å bruke energi på å irritere deg over striper og skjolder i vinduene. En sparer tid på å gjøre det bra første gangen.
  • Lytt til kroppen. Vi lever i et samfun som forventer mye og legger opp til at vi skal gjøre det bra på alle områder. Lytt til hva som er viktig for deg selv og ha fokus på det. Jeg er f.eks inni en periode hvor jeg bruker mye tid på prosjekt Ultramaraton som innebærer at jeg må lytte til kroppen når den trenger å hente seg inn litt.
  • Vi må slutte å sammenlikne oss med andre. Selv om naboen din er super flink til å lage middag fra bunnen av flere ganger i uken trenger ikke du å gjøre det samme. Selv om venninen din løper 4 ganger i uken trenger ikke du å gjøre det samme. Selv om svigerrinnen din har det støvfritt trenger du ikke til enhver tid ha det. Vi må slutte å sammenlikne oss og heller lytte til hva som er viktig for oss. For min del nå er det viktig og bruke en del tid på prosjekt Ultramaraton og dermed må andre ting vike. F.eks er huset mitt rent nok, men ikke skinnende rent akkuratt nå. Og vet du hva? Det går helt fint!
  • Bruk tiden din på mennesker som gir deg noe! Er det noe jeg blir sliten av så er det mennesker med negativ energi. Dersom du snakker med et menneske og den personen klarer å få det mest positive om til å bli noe negativ bør en varsellampe lyse. Vi bør ikke bruke tiden på mennekser som suger energi ut av oss, bruk heller tiden din på mennesker som tilfører noe bra. Mennesker som er til å stole på, som er positive, som tilfører deg godhet og energi.

Det er nok mye mer jeg kunne skrevet ned i dette innlegget men jeg håper at noe av dette kan være til nytte dersom du er i en situasjon hvor du skulle ønsket at du hadde mer tid. Alle har lik tid i døgnet og det er ingen som fysisk gir deg 1 time til trening og 1 time til husarbeid. Hvordan du disponerer tiden din er DITT valg og du kan gjennom bevisstgjøring få mer tid! Verdifull tid som du kan bruke på akkuratt det du vil. Med dette ønsker jeg deg en riktig god onsdag.

Beate

2 Comments

  1. Aslaug
    Aslaug

    BRA innlegg Beate..😀 God påske te deg å dine🐣

    12. april 2017
    |Reply
    • Tusen takk Aslaug 🙂 God påske 🙂

      13. april 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.