Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 4

Posted in Kosthold, and Treningsglede

God fredagskveld! I dag har jeg vært hos Helene på Livskraft for å evaluere hvordan prosjektet mitt går hittil. Jeg er enda sjokkert over resultatene på bare 4 uker! Les under hvordan evaluering gikk:

På bilde over kan dere se dyktige Helene som er grunderen bak Livskraft AS. Det er altså denne dama som står bak mitt Ultramaraton Prosjekt og jeg er så glad for at det nettopp er henne som hjelper meg. Helene har som dere vet skreddesydd et trenings og kostholdsprogram som jeg skal følge i 12 uker. Hovedmålet mitt med prosjektet er at jeg skal få en god opplevelse av å løpe Lysefjorden Inn og gjerne kunne klare det på rundt 10 timer. For å forbrede kroppen og psyken min best mulig har jeg selv valgt å ta kontakt med Helene for å skreddesy et opplegg til meg. Jeg har nå følgt planen hennes slavisk i 4 uker og har hatt en time hos henne i dag hvor vi skulle evaluere prosessen så langt.

Da jeg kom til Helene i dag var hun opptatt av å høre hvordan jeg syns det går. Vi snakker endel om hvordan jeg har hatt det de siste 4 ukene og jeg merker at Helene er veldig intressert og gleder seg på mine vegner over at det har gått så bra hittil. Videre tok vi en kroppsanalyse for å kunne sammenlikne med forrige kroppsanalyse som er tatt før jeg startet med prosjektet.

Slik føler jeg det på kroppen etter 4 uker:

Jeg merker at enkelte plagg er romsligere og ser i speilet at kroppen ser sterkere ut. Jeg kjenner at beina mine er sterkere og jeg har jevnt over et stort overskudd! Jeg føler meg bra og kjenner at det er veldig motiverende å følge en plan som gjør at formen min forbedres. Jeg merker at jeg kan øke kg i flere styrkeøvelser og jeg løper raskere/lengre. Jeg har fremgang i uttholdenhet når det kommer til å henge med gutta i terrenget. Det er liksom ikke like slitsomt å henge seg på dem som det var de første turene selv om de enda er greie og tar endel hensyn til meg.

Slik ser resultatet av kroppsanalysen ut etter 4 uker: 

  • 1,5 kg ned i vekt.
  • 0,6 kg opp i muskelmasse.
  • 2,4 kg ned i fett.
  • 3,4 % ned i fettprosent
  • 3 cm mindre i diameter i hofte/midje mål
  • 10,5 cm3 (!) ned i viseralt fett som er fett rundt indre organ i mageregionen (det farlige fettet).*
  • Økt 2,2% muskelmasse i h. bein
  • Økt 3,5 % muskelmasse i v. bein
  • Total helsescoren min gikk opp med hele 4 poeng, fra 74 til 78.
  • *Mitt indre viscerale fett gikk fra 74,4 til 63,9 på 4 uker!

Selv om disse tallene over her aldri har vært eller kommer til å være et stort fokus i forhold til mitt mål med dette prosjektet, er det likevel helt rått (!) hva som kan skje på 4 uker! Jeg var helt sikker på når jeg startet dette prosjektet at det kom til å fungere, men at det kom til å fungere så raskt og så bra hadde jeg ikke forestilt meg. I dag har jeg virkelig fått øynene opp hvor mye det har å si HVA du spiser. Jeg er sunn fra før av men nå har Helene hjulpet meg å sette mitt eget kosthold enda mer i system som sikrer meg næringsrik mat og ikke minst nok mat.

Jeg ønsker ikke at dette innlegget skal handle for mye om meg faktisk. Jeg ønsker ikke at du som leser skal skryte hemningsløst av meg fordi evaluering etter 4 uker var så veldig bra. Jeg ønsker heller å formidle hvor bra jeg syns konseptet til Livskraft er. Det at jeg etter bare 4 uker har en slik fremgang vitner om hvor bra opplegget jeg følger er. Jeg kan egentlig ikke få skryte nok av Helene som gjør en veldig god jobb og som har det som skal til for å hjelpe enhver med å nå et mål. Mitt mål er enda å gjennomføre Ultramaraton 17 juni. Det vet jeg allerede nå at jeg kommer til å gjøre!

Tusen takk for at du leste. Neste oppdatering om prosjekt Ultramaraton kommer neste fredag! Vi skrives lenge før den tid. Lag deg en BRA fredag og med det ønsker jeg deg som leser en riktig god helg ♥

Beate

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.