Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 5

Posted in Kosthold, and Treningsglede

God langfredag! I dag har jeg unnagjort 5/12 uker på prosjektet og deler med dere hvordan jeg syns det går.

I dette innlegget vil jeg ta med litt av erfaringene jeg gjorde i uke 4 også siden det ikke ble et eget innlegg forrige fredag om det. Det går fortsatt fint  og jeg har følgt planen helt. Det var en svært positiv opplevelse å evaluere prosjektet hos Helene i forrige uke og uke 5 har levt litt godt på det. Det er jo mer motiverende når prosjektet er vellykket, slik er det nok med det meste. Stikkord for Uke 4+5 er: Fleksibelt, Lærerikt, Åpenhet, Mentalitet, Treningsfremgang og Tankevekkende.

Fleksibelt: Jeg trodde på forhånd at dette med å følge en kostholdsplan skulle være mer arbeid og firkantet enn hva det er. Min erfaring er bare positiv siden opplegget er så fleksibelt. Uke 4 og 5 byttet jeg om litt på måltider uten at det har noe å si, f.eks spiste jeg kveldsmåltidet til lunsj og lunsjen til kveldsmat siden det ble mest praktisk en dag.

Lærerikt: Jeg har lært veldig mye mer om både kosthold og trening. Jeg har erfart at det å følge en plan sitter også mye i hodet og at målet må være sterkt for å klare å gjennomføre noe som dette. Er målet vagt vil en nok lettere sitte igjen med å tenke «Hva er egentlig vitsen».

Åpenhet: Å være åpen om dette prosjektet har gjort det mye lettere! Å blogge om det i tillegg til å være så åpen om det til mitt eget nettverk har bare vært positivt. Ved å være åpen har jeg ikke møtt noen overraskende kommentarer eller reaksjoner på dette opplegget, de rundt meg er klar over det. I Uke 4 + 5 fikk jeg erfare at det å gå i 30 års fest og forening går helt fint selv om en tar med egen mat og her har åpenheten min mye å si.

Mentalitet: I planen min la vi inn at jeg skulle drikke alkohol for å være med på festen hos Rita i anlendning hennes 30 års fest. Jeg hadde min vanlige mengde alkohol som jeg pleier å drikke når jeg er på fest og tenkte at jeg måtte holde meg til det og forsøke å gå over til vann før det ble alt for sent. Siden det var flere måneder siden jeg hadde drukket sist gang virket det raskt og jeg ble godt skjenkt for å si det slik. Søndag morgen når klokken ringte kl. 08.00 for å ta ut på en langtur med gutta var det ikke like kult å ha vært på fest kvelden før. Likevel hadde jeg bestemt meg for å følge planen slik at jeg aldri tenkte tanke om å ikke stille til langtur. En kommer så sinnsykt langt dersom man har en sterk mentalitet og det er noe jeg har en god del fokus på. Jeg er nødt for å være mentalt sterk 17 juni for å komme i mål!

Treningsfremgang: Jeg sa det til Elisabeth på trening i forkant av evalueringen i Uke 4 at jeg var overbevist om at beina mine måtte har blitt sterkere ellers ville jeg ikke forstå noen ting. Heldigvis viste kroppsanalysen at jeg hadde økt min beinmuskelmasse en god del! Når det kommer til løpedelen er det å løpe i terreng lettere sammenliknet med de første turene. Jeg merker at ankelene mine er blitt sterkere og tåler mer når vi løper så kupert som vi gjør. Det er rett å slett veldig motiverende å ha slik en progresjon som jeg har hatt!

Tankevekkende: Først og fremst handler dette om min evaluering i Uke 4. Det har satt veldig mange tanker i sving under og ikke minst etter evalueringen sammen med Helene. At kosthold har SÅ mye å si for hvordan kroppen din har det innvendig hadde jeg aldri trodd. At kroppen er i stand til å endre seg såpass raskt på 4 uker har også imponert meg. Noe så enkelt som å bare følge en plan gjør at du raskt kan oppnå det utruligste dersom du får rett veiledning.

Nå er allerede 5/12 uker unnagjort og jeg bare håper at de neste ukene skal gå like bra. Allerede neste uke skal jeg til Helene igjen for å gå gjennom et nytt styrkeprogram, det gleder jeg meg til. Håper dere har det fint og nyter påsken. Vi skrives plutselig ♥

Beate

2 Comments

  1. Maria
    Maria

    Du er rå💪 nyt resten av hytteturen😁

    14. april 2017
    |Reply
    • Tusen takk Maria 🙂

      17. april 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.