Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 7

Posted in Kosthold, and Treningsglede

Fredag igjen og det betyr nok en oppdatering. Jeg har nå fullført 7 uker av mitt trenings og kostholdprogram og forteller under hvordan det har gått.

Det føles nesten som jeg startet for bare kort tid siden. Disse 7 ukene har virkelig gått fort og jeg hadde nok ikke trodd på forhånd at de skulle det. Å ha fullført 7 av 12 uker gjør at jeg merker godt at prosjektet fungerer. Jeg er sterkere, mer utholden og kjenner at kroppen er i grei form i forhold til mitt mål. Jeg har det litt sånn om dagen at jeg ikke føler tiden helt strekker til, ville gjerne lagt inn en ekstra økt nå hver uke men har ikke fått det til helt enda.

Jeg skal i dette innlegget forsøke å beskrive hvordan uken har vært. Mulig dette hadde vært kjekkere lesing for dere dersom jeg hadde failet helt i opplegget, men desverre har jeg ikke tenkt til å gjøre det for å gi dere kjekkere lesning. Jeg har bestemt meg for å følge dette helt og fullt. Uke 7 ble derfor gjennomført etter planen. Stikkord for uke 7 er: Ivaretatt, vaneendring, gangsperr, motivert, planlegging, firkantet, klar og sosialt.

Ivaretatt: Jeg opplever veldig god oppfølging av Helene som er ansvarlig for opplegget mitt. Hun jobber som sagt i Livskraft AS som holder til på Bryne. De skreddesyr kost og/eller treningsopplegg til deg og dine mål slik som f.eks jeg har. Jeg føler meg ivaretatt, jeg føler Helene virkelig heier på meg og jeg får veldig god energi av å være på Livskraft. Veldig motiverende å bli så godt følgt opp! Vi har allerede satt opp ny time, 16 mai skal jeg gjennom nok en kroppsanalyse for å evaluere prosessen. Det blir spennende!

Vaneendring: Jeg merker for hver uke som går hvor etablert denne endringen blir for meg. Som jeg skrev i forrige innlegg har denne kost og treningsplanen blitt en del av hverdagen min og jeg kommer ikke på at jeg gjør noe nytt lenger.

Gangsprerr: Oh yes! Uke 7 startet med et helt nytt styrkeprogram fra Helene som følger meg opp. Nye øvelser er nødt for å gi gangsprerr og jeg visste før hver av øktene at det kom jeg til å få. Veldig kjekt med nytt treningsprogram selv om jeg var veldig glad i det jeg hadde tidligere også.

Motivert: Jeg er stort sett motivert men har selvfølgelig dager eller tider på døgnet hvor motivasjonen min ikke er på topp. Jeg kjendte meg tung og trett i kroppen på tirsdag i uken men lar generelt ikke det gå for mye innpå meg. Mitt tips er å ikke sette seg ned og tillate kroppen å slappe for mye av, da blir det hvertfall bare 10 ganger verre for min egendel når jeg skal på trening etterpå. Jeg velger heller å løse det med å legge meg tidligere på kveldene og det funker!

Planlegging: Jeg planlegger og har stort sett 2 dager i uken hvor jeg lager mat, hovedsaklig middagene mine. Dette er den måten jeg har fått det til å fungerer best i min travle hverdag. Dersom du som leser sitter og vurderer å gjøre noe tilsvarende er mye av nøkkelen for å lykkest nettopp her. Med god planlegging kommer du veldig langt! Når det kommer til treningsuken min, planlegger jeg den utfra hvordan jeg jobber siden jeg arbeider turnus.

Firkantet: På forhånd før jeg startet syns jeg dette opplegget virket veldig fleksibelt og var godt fornøyd med at «lørdagsgodtet» kunne like gjerne nytes på en onsdag. Jeg merker at mitt hode liker best å følge planen og jeg må si at jeg har blitt firkantet av dette. Mitt lørdagsgodt består av Atkinsbar stort sett og jeg «klarer» ikke å spise disse en annen dag enn lørdagen. Denne uken f.eks fikk jeg veldig lyst på Atkinsbar på tirsdagen. Jeg kunne spist den og likevel har følgt planen men gjorde det ikke fordi jeg heller venter til lørdag. Jeg hadde ikke trodd at jeg kom til å bli så «slavisk» til opplegget som jeg er men det har jeg altså blitt når det kommer til «snopedagen». Jeg føler meg som en slave som må spise dem på lørdagen og dette tror jeg har sammenheng med at det er tryggest å bare følge planen slik den er. I tillegg vil det føles lenge med 12 dager mellom lørdagsgodtet dersom jeg velger å ta det på en mandag i en uke og vente helt til lørdagen i uken etterpå. Vet ikke om jeg klarte å forklare meg godt her men poenget har dere nok skjønt, jeg har blitt firkantet.

Klar: Jeg har ikke begynt å telle ned helt enda men jeg merker at løpet nærmer seg. Jeg har en stund kjendt på at det er godt det er lenge igjen slik at jeg får trent enda mer. Nå kjenner jeg mer på følelsen av at jeg gleder meg. Jeg er så motivert for å ligge helt utslitt i målområdet nede i Lysebotn 17 juni at dere aner ikke. Det kommer til å bli gledestårer, slitne tårer, mye svette og en enormt sliten kropp. Jeg vet allerede nå at jeg kommer til å være så sinnsykt stolt av meg selv der jeg ligger i mål. Nei dere, nå kan bare tiden gå fort, jeg føler meg hvertfall mer klar nå enn da jeg meldte meg på.

Sosialt: I starten skal jeg innrømme at det var ivesamt å stå tidlig opp på søndagene for å løpe langtur opp et fjell med gjengen. Nå derimot gleder jeg meg til langturene. Jeg løper med en positiv og motivert gjeng og det er veldig gøy! I tillegg har vi fått med en til dame på noen av turene våre, det er også veldig kjekt! Det er sosialt, motiverende og veldig kjekt. Jeg sa faktisk denne uken at jeg kommer til å savne disse langturene på søndagene etter at dette er over, tro det eller ei.

Avsluttningsvis har jeg lyst å kopiere smigrende lesning om meg selv fra Helene sin blogg. Bloggen finner du her.  Helene skriver: «Underveis i prosessen ble jeg kontaktet av ei kjekk frøken, med ett svært tydelig mål, som hadde veldig lyst å gjøre det samme.  Hun er en god del hakk mer standhaftig enn meg, og har fem ganger så hardt treningsopplegg mot et ambisiøst mål. Jeg får nesten blodsmak i munnen når jeg lager treningsopplegget hennes, men det er skikkelig gøy. Verdt å følge – til inspirasjon og motivasjon».  Tusen takk for så fin tilbakemelding Helene, det var veldig hyggelig å lese!  

Da håper jeg at helgen er godt i gang hos deg som leser. Jeg har frihelg fra jobb og gleder meg til en helg sammen med ungene. Mannen er avgårde med flyet og har en særdeles viktig håndballhelg foran seg, vi heier på deg og guttene! Uke 8 betyr full arbeidsuke, konfirmasjon, 3 retters middag med 3 vennepar(hvor jeg er kokken), 1 ekstra langtur dersom jeg klarer å finne rom for det(utenom mine 5 vanlige økter), 1 ekstra spinning og styrkeøkt på samme dag som bakkeintervall (!) og boligmesse med Gro. Hvordan denne uken skal gå er jeg spent på selv, det får du vite om 1 uke. Ha det fint så lenge ♥

Beate

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.