Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 10

Posted in Kosthold, and Treningsglede

Fredag og nok en helg er forann oss! I dag har jeg fullført 10 uker av prosjektet mitt og er veldig fornøyd! Tirsdag i denne uken var jeg hos Livskraft for å evaluere prosessen og jeg forteller hvordan det gikk.

Uke 10 har gått veldig fint. Jeg har kjendt på overskudd, energi, treningsglede, mestring og ikke minst at jeg gleder meg til løpet mer og mer. I morgen er det kun 4 (!) uker igjen og tiden frem til nå har gått så fort! Jeg føler at det er bare noen få uker siden jeg meldte meg på dette løpet, men det begynner faktisk å bli mer en noen uker nå.

Jeg hadde time hos Helene på Livskraft denne uken. Det aller første vi gjorde var å snakke sammen om selve prosessen. Helene er nysgjerrig på hvordan jeg syns det går med både kostholdet og ikke minst med treningen. Hun er opptatt av å høre hvordan jeg opplever det og spør spørsmål som: Har du vært mye sulten, har du følt deg tom for energi o.l. Jeg er ikke sulten og jeg syns treningen går veldig bra. Jeg merker fortsatt fremgang og det er gøy når vi løper ute.

Under samtalen med Helene opplever jeg fremdeles at hun er min største fan. Hun er så oppmuntrende og genuint intressert i hva jeg holder på med, det er veldig kjekt for meg! Jeg kan enkelt merke at hun elsker jobben sin og hun digger at opplegget mitt fungerer så bra. Jeg føler meg veldig godt ivaretatt og liker måten hun følger meg opp på.

Videre etter samtalen var det tid for å ta en ny kroppsanalyse. Det tar ikke lang tid før vi har nok et nytt skjema forann oss. Skjema nr. 3. Vi tok en kroppsanalyse i februar, 1 i april og nå 1 i mai. På timen har jeg desverre glemt de forrige skjemaene slik at vi får ikke sammenliknet alle tallene like nøyaktig. Likevel registrerer Helene at jeg på disse 10 ukene har gått ned 4,2 kg i rent fett samtidig som jeg har gått opp nesten en hel kg i muskelmasse. Det er hun strålende fornøyd med og sier at de tallene vitner om at hun har truffet veldig bra på opplegget mitt men at jeg også har vært strukturert som har følgt planen så bra!

Helene forteller videre at sekken min på løpet vil trolig veie mellom 3-4 kg. Ved å ha gått ned de kg i vekt på forhånd vil absolutt være en stor fordel for min del under løpet. Jeg vil i teorien løpe med min egen vekt som jeg er vandt med og det inkludert sekken på ryggen. Det er kjekt å tenke på! 

Så over til tallene som jeg vet er intressante for flere av dere. På disse 10 ukene har dette skjedd:

  • 3,2 kg ned i vekt
  • 0,7 kg opp i muskelmasse
  • 4,2 kg ned i fett
  • 5,8 % ned i fettprosent
  • 4 cm mindre i diameter i hofte/midje mål
  • 18,4 cm3 ned i viseralt fett som er fett rundt indre organ(det farlige fettet).
  • Økt muskelmassen i h. ben med 3,6 %
  • Økt muskelmassen i v. ben med 4,4 %
  • Total helsescoren min har gått fra 74 poeng til nå 80 poeng.

Etter første evaluering var jeg mildt sagt sjokkert over at det var mulig å gjøre såpass store endringer på så kort tid. Etter denne evalueringen er jeg fortsatt imponert over hva som er mulig med kroppen vår. Det å ta disse kroppsanalysene har vært veldig lærerikt og jeg hadde på ingen måter sett for meg at min kropp var i stand til å gjøre så store endringer på så kort tid.

Over ser dere tall. Det er flere som spør hvordan jeg merker dette på egen kropp. Jeg merker at jeg er sterkere. Jeg merker at jeg løper godt og at kroppen tåler mye nå. Jeg merker at 3 mil føles helt overkommelig ut. Jeg merker at klærne er romsligere. Jeg kjøpte nylig en ny variant av min favoritt jeans og måtte da ned 1 str for at buksen skulle sitte fint på.

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med prosjektet mitt og anbefaler Livskraft på det varmeste. Å få skreddersydd eget opplegg utfra hva som er målet har vært så utrolig spennende, lærerikt og ikke minst nyttig. Jeg hadde aldri trodd at det skulle fungere så bra når jeg startet, men det vitner nok en gang om at konseptet er veldig bra.

De 4 siste ukene før løpet skal jeg fortsette med prosjektet til Livskraft. Jeg skal følge kostplanen min og få endringer på treningsplanen nå de siste ukene. 12 juni er det tid for den siste kroppsanalyse og det blir spennende å se hvor mye mer som kan forbedres på de kommende 4 ukene. Jeg stoler hvertfall fullt og helt på opplegget og er klar for 63 harde kilometer den 17 juni.

Håper disse innleggene er kjekke å lese for dere, legg gjerne igjen en kommentar under, da blir jeg glad. Dersom du lurer på noe håper jeg ikke du er redd for å spørre. Kan ikke jeg svare henvender jeg spørsmålet videre til Helene ved Livskraft. Da gjenstår det for meg å si god fredag og god helg!

Takk for at du leste.

Beate

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.