Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 11

Posted in Kosthold, and Treningsglede

Fredag og sommer! Håper dere alle nyter sommerværet og helg. Jeg har unnagjort 11 uker med trening og kosthold fra Livskraft og du kan nå lese om hvordan den siste uken har vært.

Uken som gikk har gått etter planen den også. MEN, den har ikke gått knirkefritt. Etter lørdagens feiring med jentene har jeg kjendt det helt til i dag! Jeg har ikke kjendt det i det daglige egentlig, men mer når det kommer til treningen. Treningen har vært tyngre, mindre lystbetont og kroppen har slitt med å holde fokus. Beina har vært trege og tunge. Det er ikke for ingenting at det ikke anbefales alkohol i større mengder dersom en trener opp mot et mål.. Likevel løsnet det i dag og jeg har lagt en litt dårligere treningsuke bak meg. Nå ser jeg fremover, det er kun 3 uker til det store løpet!

Stikkord for uke 11 har vært: Automatisert, nytt treningsprogram, fest, nærmer meg mål, matglede og sunt forbilde!

Automatisert: Selv på de dager når jeg har dårlig tid, vet jeg alltid hva jeg trenger med meg av mat til f.eks jobb. Det har blitt så automatisert i meg. Med andre ord: det tar ikke lang tid å endre totalt på matvaner! Mye av kostholdbiten jeg følger nå kommer jeg til å ta med meg videre da det har blitt en naturlig del av meg. Jeg har som tidligere skrevet lært mye om kosthold og virkelig fått kjenne på egen kropp hvor mye kostholdet faktisk har å si!

Nytt treningsprogram: De 4 siste uker i forkant av løpet har Helene endret litt på treningen min. Slik ser planen min ut frem til løpet:
Slik ser min plan ut frem mot løpet. Det føles veldig godt å bli så godt følgt opp av Helene og jeg er trygg på at dette er en bra plan frem mot det store løpet. Som dere ser skal jeg ha mindre styrke, litt mer løping. Jeg gleder meg til å ta fatt på den siste delen av treningen!

Fest: Jeg har nå kombinert min periode hittill med 2 fester! Den ene var i april hvor jeg drakk alkohol men gav meg tidlig. Den andre festen var nå nylig hvor jeg var god beruset. Likevel har jeg erfart at det er mulig å kombinere prosjektet med festligheter! Selv om denne uken har vært preget av dårlige økter som følge av festen i helgen, er det virkelig verdt det! Det må ikke være svart hvit. Helene var tydelig på at så lenge det ikke blir for ofte men settes inn i en plan, ja da er det ingen problem! Jeg har følgt planen min og selv om det ikke er rom for spontanitet akkuratt nå – trøster jeg meg med at dette er for en kort periode av mitt liv.

Nærmer meg mål: Det er ikke til å legge skjul på at det jeg driver med tar tid. Matlagingen tar tid, treningen tar tid og all planleggingen tar tid. På de travleste dagene hvor alt skjærer seg med hverdagslige ting kan jeg kjenne på at det er godt det ikke er måneder igjen. Dette prosjektet er gjennomførbart i mine øyne nettopp fordi det er for en periode, det kunne ikke godt over enda flere måneder slik livet mitt er nå. Når folk spør meg om jeg gleder meg til det er over svarer jeg både ja og nei. Jeg kommer uten tvil til å savne å løpe med gutta og Oddveig, jeg kommer til å savne å være i såpass bra form som jeg er i, men jeg kommer også til å glede meg over litt mer fritid. Etter løpet kommer jeg til å sette pris på å ta meg en løpetur fordi jeg vil – ikke bare fordi det står i planen min at det skal jeg gjøre.

Matglede: Mine kollega spesielt spør meg veldig ofte om jeg ikke er matlei. Sannheten er den at nei, jeg er faktisk ikke matlei selv om jeg spiser mye det samme. Jeg gleder meg til hvert måltid, liker alt jeg spiser og koser meg med maten. I dag spiste jeg middagen min ute i solen mens Felix lekte ved siden av meg. Da sier Felix: «Du Mamma elsker sånnen middag du. Æg elske pannekake og pasta æg». Søte gutten min ♥

Sunt forbilde: Noe av det jeg var mest bekymret for når det gjaldt dette prosjektet var påvirkningen det ville ha på min datter. Lykke er 6 år og jeg er livredd for å påvirke henne negativt når det kommer til mat, måltider og kropp. Jeg snakket en del med Helene om dette på forhånd og det var godt å snakke med henne om det. Her har kommunikasjon vært helt avgjørende! Før og undervegs har jeg forklart mine barn hvorfor jeg spiser en annen middag enn dem i en periode og lagt vekt på at kroppen til mamma trenger mye mat for å klare å løpe langt. Lykke har gjentatte ganger påpekt hvor mye mat jeg spiser og det er jeg så glad for. «Skal du klare å spise opp alt det Mamma?» er blant annet noe Lykke har kommentert. Jeg er så glad for at dette prosjektet har bidratt i rett retning når det kommer til hvor jeg ønsker fokuset skal være. Nok BRA mat er avgjørende!

Uke 11 startet tregt treningsmessig men det har løsnet heldigvis! Jeg har følgt planen og er godt fornøyd med det. Nå er jeg super klar for de neste 3 ukene og gleder meg virkelig! Neste oppdatering kommer om en uke, da har jeg holdt på i hele 12 uker. Tiden flyr! Håper du har en fin fredagskveld uansett hva den innebærer. Vi blogges mer i morgen!♥

Beate

 

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.