Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Uke 9

Posted in Kosthold, and Treningsglede

Fredag allerede! Det betyr at nok en uke av mitt trening og kostholdsprogram er fullført og jeg startet i dag på uke 10. Under får du kort oppsummert hvordan uke 9 gikk, den er hittil den tøffeste uken så langt!

Uke 9 ble en kaotisk uke siden timeplanen min/vår var fullstendig overbooket. Med 2 ekstra inneklemte treningsøkter merket jeg det veldig godt på kroppen at forrige uke ble for lite restitusjon rett å slett. Jeg fikk en smell på søndagens langtur og jeg var lettere påvirkelig til å tenke at det hadde vært digg å spist vanlig mat igjen.

Stikkord for Uke 9: Langtur, Smell, Sliten, Gangsperr, Påfyll undervegs, Motivert, Nye løpesko, Fleksibilitet, svakere psyke og prioriteringer.

Langtur: Langtur i terreng på flere timer har blitt en del av meg nå. Jeg gleder meg til hver tur og det skal mye til for at jeg ikke skal ut. I uke 9 fikk vi testet ut å kjøre to langturer på en helg. Vi var ute 3,5 t lørdagsmorgen etterfølgt av 4 t søndagsmorgen. Utrolig deilig at beina og fysikken min hang godt med og fint å kjenne at kroppen tåler mer og mer belastning!

Smell: Likevel fikk jeg en smell søndagsmorgen i starten på langturen. Jeg var alt for trett og sliten i hodet til at jeg hang helt med på løpeturen. Det gikk en god time før jeg følte at jeg var våken og det var en kjip følelse. Smellen måtte jo komme en gang i løpet av den overfullte helgen og det gjorde den på søndags morgen. Når det er sagt er det ingen gang jeg har følt slik en mestringsfølelse som når jeg kom i mål etter 4 timer i terreng som på søndag. Å jobbe så knallhardt med hodet håper jeg kommer godt med 17 juni!

Sliten: Da mandagen kom i uke 9 var jeg sliten. Jeg hadde heldigvis fri fra jobb og kunne sove ut litt på dagen etter at jeg hadde fått ungene avgårde. Både hodet og kroppen min hadde godt av det og resten av uken har kropp og hodet spilt på samme lag.

Gangsperr: Nå er jeg i gang med uke 2 av det nye treningsprogrammet og det innebærer at jeg skal øke enten på kg eller antall repitisjoner på en del øvelser! Det merker jeg veldig godt og gangsprerret har preget meg siden mandag!

Påfyll undervegs: Når vi er ute over flere timer har jeg endelig lært og erfart hvor sinnsykt viktig det er å fylle på med næring undervegs. Jeg har fått god hjelp av gutta i gjengen til å forstå hvor viktig det er, det tok meg bare litt tid. Undervegs fyller jeg på med barer og gel foruten om vann.

Motivert: At jeg kom meg gjennom uke 9 også gjør at motivasjonen er på topp. Jeg føler mestring over å klare å håndtere alt dette i tillegg til full jobb, småbarnsmor, en travel mann, konfirmasjon, 3 retters middag og husarbeid.

Nytt løpeutstyr: Jeg har sagt og vil alltid stå for det: Mye av treningen sitter i hodet! En trenger ikke fancy treningsutstyr for å starte å løpe, det holder lenge med 1 tights og noen gode sko. Likevel har jeg etter så mange timer i terrenget fått kjenne på at det er en stor fordel med tilpasset utstyr og det er viktig å være godt forbredt til et slikt løp jeg skal gjennom. Jeg har derfor endelig skaffet meg en løpesekk med drikketank oppi + et nytt par med terrengsko som jeg tenker å bruke under løpet. Da vi var ute på langturen på søndag løp jeg for første gang med en vanlig tursekk på ryggen som ikke var tilpasset i det hele tatt. Mens vi løp kom jeg og Oddveig innpå dette tema og jeg sa hva jeg mente om utstyr osv. Veldig hyggelig kommentar av Oddveig: «Du Beate er ikke opptatt av utstyret men løper likevel, det sier mye om deg.»

Feksibilitet: Dette ordet kommer stadig frem i mine oppsummeringsinnlegg og det er ikke uten god grunn. Jeg opplever fortsatt at opplegget jeg har fått fra Livskraft er veldig fleksibelt både når det kommer til kostholdet men også treningsopplegget.

Svakere psyke: Under disse 9 ukene har jeg ikke opplevt at det har vært vanskelig eller utfordrende å følge min kostholdplan. Jeg har vært så innstilt på det og fokusert at det har liksom gått av seg selv. Denne uken var jeg mer sliten og trøtt og det var rart hvordan det påvirket hodet mitt. Automatisk tok jeg meg selv i å tenke anderledes når det gjaldt kostholdsdelen min. Jeg tenkte blant annet: «Å det hadde vært godt med litt iskake nå». Det har jeg hittil ikke tenkt så mye på da jeg ikke har gitt rom for slike tanker. Det er rart hvordan kroppen vår automatisk ønsker å suge til seg sukker når den er sliten! Jeg tok meg heller en mango og la meg tidlig den kvelden det var som verst. 1-0 til meg.

Prioriteringer: Mulig jeg har skrevet om dette punktet hvert innlegg, men det går liksom ikke an å ikke nevne det. En stor del av dette prosjektet handler nemlig om prioriteringer og jeg vil si at det er avgjørende for å lykkes med et slikt prosjekt. Det jeg nedprioriterte i uke 9 var: litt søvn, alkohol, TV og telefon titting, husarbeid og hagearbeid. Jeg fikk mindre søvn i helgen fordi jeg ville prioritere 2 langturer, dette tok jeg igjen litt på min fridag på mandagen. Jeg prioriterte god mat fremfor alkoholen når vi hadde gjester. Jeg prioterer matlaging og bloggen faktisk fremfor å kikke på TV/telefon. Jeg skulle ha vasket over enkelte vinduer utvendig men prioriterte heller å være sammen med barna. Jeg skulle gjerne ha plantet litt sommerblomster ute i hagen men fant ikke rom for det i det hele tatt.

Jeg er glad uke 9 er over. Den var tyngre enn de forrige ukene selv om det gikk etter planen. Jeg gleder meg til å ta fatt på en helt ny uke, nemlig uke 10 av dette prosjektet. Tenk det, uke 10! På tirsdag skal jeg tilbake for en ny kroppsanalyse hos Helene og det gleder jeg meg til. Hvordan dette går kan dere lese neste fredag. Ha en sprek fredag dere og riktig god helg!

Beate

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.