Skip to content

Går det an å smile mens en jogger?

Posted in Treningsglede

Tirsdag allerede! I dag tenkte jeg å skrive litt om trening, da spesielt min treningsform: jogging.

For ikke så lenge siden hadde jeg en samtale med en mann som påstod at jogging var helt bortkastet og han kunne ikke huske å ha sett en eneste person som smilte mens de jogget. Jeg ble selvsagt engasjert og begynte å argumentere for og at det så absolutt gikk an å smile mens en løper. Jeg gjør hvertfall det, om ikke hver gang, så smiler jeg hvertfall.

Å jogge er noe alle kan dersom de har kropp som er egnet for det. Å jogge mens en smiler derimot gjøres ikke før etter at du har jogget en stund. Se for deg å løpe 1 km. Si at en løper den kilometeren hver dag i 1 måned. Det vil uten tvil føles som en lettelse 30 dager senere sammenliknet med den første turen. Det jeg vil frem til er at dersom du er litt tålmodig med kondisen vil det bli mye kjekkere!

I går hadde jeg en slik økt. På ettermiddagen følte jeg meg litt tung i kroppen og alt annet enn klar for å løpe. Men i hodet mitt var jeg klar og da skal det lite til for at jeg ikke tar ut på tur. Jeg løp ut ca 21.15 og fikk en kanon økt! Jeg sang høyt mens jeg løp, hoppet noen få ganger til og med og smilte! Jeg løp med hevet blikk hele turen og kunne nyte nydelig natur som vi er omringet av her på hytten. Slike løpeturer kommer oftere og oftere når en er i god løpeform og det får meg til å ville beholde den gode formen jeg har nå om dagen. Det er en digg følelse jeg skulle ønsket flere hadde kjendt på!

Jeg har også dårlige dager på trening, også når det gjelder løping. Det finnes dager hvor beina føles tunge eller at hodet ikke helt henger med. Men følelsen etter løpeøkten er like god uansett, jeg har aldri angret på en eneste løpetur. Jeg har tro på jevnlig trening året rundt og ikke minst at det er en viss plan. Tenkte jeg kunne komme med mine beste tips for å kunne like jogging enda mer:

  • Lag en plan og følg den! Sett opp gjerne 2 løpeøkter i uken for å gjennomføre dem! Avtaler, dårlig vær, for sene kvelder o.l er ikke grunn for å avlyse en planlagt økt: følg planen!
  • Løp gjerne med musikk på ørene dersom du løper alene.
  • Løp gjerne med en venn. I tillegg til at det er mye mindre sjanse for at du dropper økten, er det kjekt å kunne løpe sammen med noen.
  • Finn en løype på antall km som passer for deg og ta tiden! Sett deg et mål at du skal løpe samme løype frem i tid for å sammenlikne tiden. Jeg lover deg stor motivasjon!
  • Si høyt eller skriv på ukesplanen din at du skal løpe. Ikke bare øker du sjansene for å gjennomføre når du har skrevet dem ned, du vil også bli minnet på av de rundt deg dersom du dropper ut.
  • Invester i gode løpesko!
  • Start nå på sommeren! Ikke bare har vi bedre tid i ferie, vi er også mer lystbetonte på grunn av været. Får beina dine flere fine turer i flott sommervær vil den lettere takle ruskete høstvær som kommer om noen måneder.
  • Meld deg på et løp. Om det er 5 km, 10 km, 21km eller 42 km. Det å melde seg på et løp har en stor motiverende effekt på å trene frem mot et konkret mål.
  • Dersom du tar steget ved å melde deg på et løp: følg gjerne et løpeprogram. Jeg har veldig god erfaring med å følge program fra Runners World.
  • Gi deg selv en liten belønning. Om det er etter antall økter eller etter å ha nådd et delmål: gi deg en liten belønning. Kan være en ny fresh løpetights f.eks.

Jeg er glad i min aktive livsstil og drar godt nytte av alle fordelene min livsstil gir meg i hverdagen. Husk at litt aktivitet er bedre en ingen aktivitet. Å gå en tur er bedre enn ingen aktivitet. Å trene litt styrke med egen kroppsvekt i sommerferien er bedre enn ingen. Vær kreativ. Velg en aktiv livvstil året rundt, også nå i sommerferien!

Med dette ønsker jeg dere en fin tirsdagskveld videre! Klem fra hytten!

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.