Skip to content

Prosjekt Ultramaraton: Før / Etter bilder

Posted in Kosthold, and Treningsglede

Livskraft AS på Bryne hadde ansvar for min treningsplan og kostholdsplan frem mot Lysefjorden Inn. Nå viser jeg dere før og etter bildene.

Før jeg kontaktet Helene ved Livskraft var jeg ikke helt klar over hva som ventet meg. Jeg visste at jeg skulle følge en plan i 12 uker men ante ikke helt hva jeg gikk til. Jeg var spent på hvilke erfaringer jeg kom til å gjøre meg og jeg var spent på om det ville ha noe for seg. Hvor enkelt er det å forbedre formen sin på bare 12 uker? Helene la hovedvekten sin på målet mitt som var å gjennomføre Lysefjorden Inn under 10 timer.

På dagen hvor jeg «startet» på dette prosjektet som innebar å følge en kostholds og treningsplan, tok jeg et bilde. Det bilde tok jeg mest for å kunne sammenlikne for min egen del. Helt ærlig hadde jeg ikke troen på at det ville skje noen synlig endring rent fysisk på kun 12 uker. For å finne ut om jeg hadde rett eller tok grundig feil ble jeg derfor nødt for å ta det bilde.

Undervegs som ukene gikk merket jeg at ting skjedde. Det var deilig å merke stor fremgang når det kom til å løpe i terreng, jeg klarte å henge med gutta. Det var digg å klare å forbedre min egen tid opp Moisenderen med hele 3 minutter. Det var hele tiden fokus på løpingen og aldri fokus på hvor mye jeg gikk ned i vekt eller hva fett prosenten min var.

Nøyaktig på dagen 12 uker etter tok jeg et nytt bilde. Samme utgangspunkt som første bilde. Jeg hadde på meg samme klær, tok bilde etter frokost og med magen i «vanlig» stilling, det vil si at jeg ikke holdt inn magen for å posere meg til et bedre bilde. Med andre ord fikk jeg bildene så like som mulig.

Nå er det godt 1 måned siden jeg var ferdig med prosjekt Ultramaraton. Jeg har tenkt frem og tilbake om jeg skal dele disse bildene her på bloggen eller ikke, og syns det er vanskelig. Hovedgrunnen for at jeg synes det er vanskelig å dele er fordi jeg på ingen måte vil bidra til å sette fokus på kropp. Jeg vil ikke at min blogg skal formidle kroppspress, slanking eller fokus på det jeg mener er feil fokus innen trening. For meg er ikke trening kroppfiksert. For meg er trening noe som gir meg energi, glede og overskudd samme hva fettprosenten min er. For meg er trening min egentid som gjør meg glad og jeg drar fordel over alle helsemessige fordeler som det gir meg.

Jeg har landet på at jeg vil dele og det er det 2 grunner til. Den ene grunnen er fordi jeg håper dere som leser bloggen min eller kjenner meg vet hva jeg står for. Jeg må bare stole på at det jeg står for stråler gjennom her på bloggen. Den andre grunnen, som også er hovedgrunnen, er fordi jeg ønsker å rose konseptet Livskraft nok en gang. Jeg har gjennom 12 uker beskrevet med ord hvordan jeg har hatt det under dette prosjektet. For de aller fleste er slike før/etter bilder noe som blir mer konkret. Det blir som et synlig bevis på at den jobben Livskraft gjør virker. Jeg er fortsatt imponert over både Livskraft og av hva som er mulig å oppnå på kun 12 uker :

Over kan dere se bildene. Det er 12 uker mellom disse. Jeg ønsker ikke at dette innlegget skal ha for stort fokus på meg og min kropp. Jeg ønsker ikke at bildene skal studeres opp og ned for å bli snakket om. Ved å ta et raskt blikk på bilde over kan en se at ting skjer og det er det jeg ønsker å synligjøre. Jeg ønsker å få frem at med riktig hjelp/oppfølging er det mulig å gjøre endringer.

På disse 12 ukene erfarte jeg mye. Jeg har skrevet om det før i mine tidligere innlegg men velger å repetere dem siden jeg på en måte føler dette blir et oppsummerings innlegg av hele prosjeket i en helhet:

  • Jeg spiste kun god mat og ikke minst mat som jeg likte.
  • Jeg spiste mer mat i denne perioden enn hva jeg har gjort før.
  • Jeg spiste renere mat.
  • Jeg trente mer styrke i denne perioden.
  • Jeg var aldri sulten.
  • Jeg spiste ikke en eneste salat.
  • Jeg løp raskere og fikk større utholdenhet.
  • Jeg ble godt oppfølgt av Livskraft som var motiverende.
  • Jeg var på fest 2 ganger i denne perioden og drakk alkohol begge gangene.
  • Jeg opplevte selve kostholdsplanen som veldig variert selv om jeg valgte å gjøre det enkelt.
  • Jeg var aldri i tvil om at jeg til enhver tid kunne ta kontakt med Livskraft dersom jeg lurte på noe, ville endre på noe eller var usikker.
  • Jeg følte virkelig at prosjektet ble tilpasset meg og min hverdag, faktisk er det noe av det som imponerte meg mest av alt. Hvordan Helene fikk dette til å passe inn med små barn, turnus og min hverdag!

Mens jeg skriver dette innlegget kjenner jeg at det ikke er helt enkelt å snart skal trykke på publisere knappen, men jeg håper og tror at dere forstår min hensikt. Jeg velger å tro at dette blir tatt i mot på den måten jeg ønsker. Jeg håper hvertfall at jeg kan ufarliggjøre det å oppsøke hjelp fra eksperter slik som Livskraft er. Det kan være alt fra at en trenger hjelp til teknikk innen styrketrening, til at en har ønske om å prestere bra innen en idrett slik som mitt mål var. Det kan være at en har trent det samme i flere år nå men har gått lei, at en trenger rett å slett ny motivasjon for å finne tilbake til treningsgleden. Det kan være at en står stilt, en blir ikke sterkere i enkelte øvelser som en ønsker å kunne forbedre. Det kan være at en sliter med å gå ned i vekt. Uansett hva som er ditt mål, jeg kan varmt anbefale Livskraft.

Takk for at du leste. Ha en fin fredagskveld videre!

Beate

Blogglistenhits

10 Comments

  1. Maria
    Maria

    Rett og slett heilt rått 😉 det skal en viss viljestyrke til for å klare det du har jort, og den har ikke livskraft gitt deg ✌💪 men kjekt å lese at du faktisk bare spiser mat du liker og ikke må tvinge i deg noe 😊

    Kos deg videre i Spania! Håper virkelig at det nytes og slappes av i sola 🌞

    22. juli 2017
    |Reply
    • Tusen takk for så fine ord Maria! Du er god! Ok poeng du har – det skal en viss viljestyrke til ja. Vi koser oss, håper du også har det fint 🙂 Klem

      23. juli 2017
      |Reply
  2. Like fin på begge bildene – men utrolig fasinerende å se hva relativt små endringer i allerede gode rutiner kan gjøre med kroppen.
    De små detaljene er de som krever mest ift psyke – så enig med kommentar over; vi kan gi gode verktøy og planer, men selve jobben gjør du helt selv. Kjekt innlegg Beate – tusen takk for anbefaling 😁😁

    23. juli 2017
    |Reply
    • Tusen takk for fine ord Helene 🙂

      23. juli 2017
      |Reply
  3. Rita
    Rita

    Respekt👊

    23. juli 2017
    |Reply
    • Takk vennen 🙂 Klem

      23. juli 2017
      |Reply
  4. Lise
    Lise

    Inspirerende og bra innlegg! Tøft gjort og veldig bra av deg å dele dette👌🏼
    Håper du storkoser deg og nyter ferien☀️😘

    24. juli 2017
    |Reply
    • Takk for fin kommentar gode Lise! Takk, me nyter! Håper du også har det fint 🙂 Klem

      24. juli 2017
      |Reply
  5. Liv-Gro
    Liv-Gro

    Respekt te deg for dæ du he klart kombinert mæ familielivet å jobb i tillegg! Syns du æ heilt råe:)

    25. juli 2017
    |Reply
    • Tusen takk!! Så kjekt å høyra Liv Gro !! 😉 Klem

      28. juli 2017
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.