Skip to content

Løpepause

Posted in Treningsglede

Hei tirsdag! Jeg er inni en periode med ufrivillig løpe pause og tenkte å skrive litt omkring det.

Jeg elsker å løpe! Det har blitt mi greie. Helst løpe langt også. Etter opptreningen til Ultramaraton tidligere i sommer fikk jeg helt sansen for å løpe i terrenget. Langs sjøen. I fjellet. Det gir meg så utrolig mye og jeg blir den beste variasjonen av meg selv dersom jeg løper aktivt. Å løpe har blitt min favoritt treningsform og det er derfor kjedelig å måtte holde seg borte.

Under Lysefjorden Inn fikk jeg knesmerter i høyre kne. Det var som forventet etter så hard belastning. Mot slutten av selve løpet endret jeg derfor litt løpestilen min for å kompensere for smertene. Det var nok ikke lurt. Likevel var jeg fast bestemt på at et kne skulle ikke hindre meg i å nå målet mitt(løpe inn under 10 timer).

Dagene etter løpet var jeg stiv, vond og sliten i hele kroppen (også helt forventet). Jeg hadde ingen knesmerter på dette tidspunktet. Jeg hadde fri minst en uke om det ikke var lenger fra all trening. Jeg gikk kun korte gåturer i tiden etter Ultramaratonet. Før og under ferien min løp jeg små turer på 5 – 15 km og jeg kunne så vidt kjenne knesmerter, ingenting av betydning.

Det var først da jeg hadde første langtur på 2 mil sammen med Oddveig etter ferien av knesmertene kom. Jeg var stiv i kneleddet og kjente at det var noe som var i uorden. Jeg fikk raskt legetime for å få en henvisning til fysioterapeut. Jeg ventet i 2 uker for å komme til fysioterapeut grunnet ferie, jeg var der forrige uke.

Jeg spurte om jeg hadde fått løpekne og fikk til svar: «Du har delvis løpekne og mild grad av patellofemoralt smertesyndrom. Ikke noe skummelt».

Jeg har fått beskjed om å gå turer og sykle mye. I tillegg skal jeg gjøre daglig øvelser som skal styrke opp musklene rundt kneet igjen. Jeg må gradvis jogge meg tilbake igjen men fysioterapeut ville tro at jeg var i gang med løpingen i liten grad om bare få uker.

Det merkes at jeg ikke får løpe nå. Likevel er jeg takknemlig for god helse og at jeg er frisk. Siden jeg kan løpe hele livet skal jeg klare å være smart i denne perioden. Jeg sykler derfor frem og tilbake til jobb så ofte det lar seg gjøre. Det er en helt fantastisk start på dagen, faktisk undervurdert! I tillegg går jeg endel og trener styrke utenom balanse øvelsene fra fysioterapeut. Så det var litt rundt min ufrivillige løpepause. Jeg har den innstillingen at jeg vil være helt skadefri og må derfor være tålmodig for å ikke blusse skaden opp igjen.

Hjelper å se tilbake på disse kjekke bildene jeg tok for 2 år siden hos Lene & Helene foto. Mitt beste råd om du sliter med skader: Gjør noe med det raskt fremfor å gjøre det verre en det trenger å bli. Jeg håper og tror at det vil få meg raskt tilbake i løpingen igjen. Nå skal jeg hoppe i dusjen, min store uvane det, å bli sittende lenge etter trening uten å gå å dusje. Vi skrives!

Ha en fin kveld videre!

Beate

Blogglistenhits

3 Comments

  1. Siv
    Siv

    Hei 🙂 kjedelig med skader ja.. Masse god bedring <3

    23. august 2017
    |Reply
  2. Nina
    Nina

    🤞for at det går fort øve!!

    28. august 2017
    |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.