Skip to content

Mine beste tips til en sunnere hverdag!

Posted in Hverdagsliv, Kosthold, and Treningsglede

Ferien er over for mange og da gjelder det å finne tilbake til hverdagen igjen. Jobb, trening, fritidsaktiviteter og ikke minst det sunne kostholdet. I dag deler jeg mine tips til hvordan jeg opprettholder en sunn hverdag.

Ferie er ferie. Da har man gjerne andre rutiner og slik skal det være. Jeg er absolutt for at ferie og helg skal kunne være mer usunne men da er det viktig å finne tilbake til hverdagen også. Det kan ikke være lørdag flere ganger i uken når hverdagen er her igjen. Hva som fungerer for meg i min travle hverdag er ikke nødvendigvis det samme som vil fungere for deg. Likevel deler jeg mine triks til en sunnere hverdag og håper det kan være til nytte for noen.

  • Drikk vann!
    Jeg drikker mye vann gjennom hele dagen. Jeg unngår helt bevisst saft og spesielt juice da det inneholder mye unødvendig sukker. Vann bør være noe alle drikker som en god vane gjennom hele dagen.
  • Planlegg
    Dette er nøkkelen til en sunnere hverdag for min del. Jeg planlegger slik at jeg har nok mat i kjøleskapet hjemme. Jeg planlegger hva jeg skal spise til lunsj på jobb. Jeg planlegger slik at jeg tar med egen middag dersom jeg skal på kveldsvakt. Uten planlegging blir ofte kostholdet så som så. Da går en ofte for lenge mellom hvert måltid og trangen til å bare «få i seg noe» i farten blir ofte et faktum. Så planlegging er virkelig undervurdert.
  • En lørdag i uken
    Jeg spiser ikke snop. Det har jeg ikke gjort de siste 20 årene og det er et helt bevisst valg for min del. Mitt «snop» er ofte Atkins barer, is eller kanelbolle. Sistnevnte er alt for godt! Jeg har også dager hvor jeg kjenner ekstra på at jeg får lyst på noe søt, men jeg prøver å holde meg til en gang i uken. Om det er en onsdag midt i uken eller om det er på lørdagen spiller ingen rolle. Det som er viktig er å tenke at boller, snop og kake ikke bør være en del av hverdagen men heller til kos en gang i blant.
  • Spis mer frukt og grønsaker
    Dette punktet kan en lese i hvilket som helst ukeblad uke etter uke. En blir gjerne lei av å lese det men faktisk så er det undervurdert! Jeg erfarte virkelig det under kostholdsplanen min med Livskraft.
  • Aldri hopp over et måltid
    Jeg er avhengig av stabilt blodsukker. Jeg blir enten slapp, sur eller irritabel når blodsukkereret mitt går for lavt. Jeg har funnet min balanse med å spise ca hver 3. time. Jeg spiser 4 hovedmåltid (frokost, lunsj, middag og kvelds) og gjerne 2-3 mellommåltid. Dersom jeg en dag glemmer tiden eller hopper over et måltid blir jeg ofte fysen på noe godt. Og her tror jeg flere kan kjenne seg igjen. Spis regelmessig og du skal se at søtsuget går mer og mer bort!
  • Vær i aktivitet
    Å være fysisk aktiv er avgjørende for å ha ei god helse! Finn hva som fungerer for deg. Gå tur, sykle til jobben, løpe ute eller trene inne på et treningsstudio. Når kroppen får fysisk aktivitet blir den glad, levende og sprek. Ofte blir en mer bevisst på kostholdet også dersom en er flink til å holde seg i aktivitet. Minst 30 min hver eneste dag, det bør alle få til.
  • Lag sunn mat som smaker godt
    Å leve sunt er for noen forbundet med å ikke spise god mat. Dette er helt feil! Det finnes så utrolig mye sunn og god mat der ute og jeg tror det er avgjørende å spise god mat for at det skal bli en livsstil. Prøv deg frem på nye oppskrifter, søk inspirasjoner på nettet og ta utgangspunkt i hva du selv liker/ikke liker. F.eks vafler: Dersom du elsker vafler, lag deg vafler, men lag dem sunnere!
  • Start dagen med vann og frokost
    Jeg drikker alltid 0,5 liter vann før frokost. Da tar jeg samtidig omega 3 kapslene mine. Jeg hopper aldri over frokost og syns alle bør sette kroppen i gang med mat før dagen begynner. Jeg har også dårlig tid om morgenen men sverger til enkle løsninger. Min frokost består alltid av Tine Fyldig Yoghurt og Granola fra Berit Nordstrand. Enkelt, godt og den beste starten på dagen.
  • Ta gjerne med matpakke
    Om vi skal ut på lang biltur eller dagstur har jeg blitt flinkere til å ta med matpakke. Det samme når det gjelder matpakke på jobb. Matpakke er in!
  • Vær bevisst på hvilken hverdag du ønsker deg
    Reflekter gjerne over hvordan du ønsker å ha din hverdag. Selv om du tar et bevisst valg om å avstå kaker i lunsjpausen på jobb trenger du ikke være kjedelig, uhøflig eller «på slank». Det handler rett å slett bare om hva du ønsker å tilføre kroppen og hvordan du ønsker å leve. Det er din kropp, di helse og din hverdag.

Dette er mine 10 små tips som jeg nytter meg av i min hverdag. Gjerne du har noen andre tips? Kom gjerne med dem under her så kan både jeg og mine lesere dra nytte av dem ♥

Det er fredag og jeg har arbeidshelg. Formiddagen min skal brukes til å rydde enda mer. Jeg er snart i mål og det føles som å ha løpt et maraton, så deilig er følelsen. Lag deg en god fredag og gjør ting som gjør deg glad! Klem

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.