Skip to content

Trening & Motivasjon

Posted in Treningsglede

Jeg trener i snitt 5 ganger i uken. Det utgjør ca 260 økter i løpet av et år. Jeg kan vel ikke huske at ved noen av mine treningsøkter er det noen som har sagt: «Beate, se til å kom deg på trening». Eller: «Beate nå får du 30 minutter i dag til å bruke til trening». Det er ingen andre enn meg selv som motivere meg til å trene og derfor er det så viktig å snakke litt høyt om akkurat det temaet. Motivasjon. Hva er motivasjon for deg? Tenk litt på det.

Det er fredagskveld og jeg er akkurat ferdig med kveldens løpe økt som ble en 8 km lang rolig løpetur i nydelig sommervær her på hytten. Under løpe turen reflektere jeg over det med motivasjon, hva det er som gjør at jeg gleder meg til å snøre løpeskoene og løpe ut?

For meg er trening noe jeg må ha for å føle meg hel og være den beste versjonen av meg selv. Jeg får sortert tanker, reflektert, får tid for meg selv og ikke minst et lite avbrekk fra hverdagens plikter. Jeg er en småbarnsmamma som har et stort ønske om å være aktiv sammen med barna og ha overskudd til å gjennomføre hva jeg tenker er en god mamma jobb. Det er krevende å være mamma og nettopp ved å få overskudd og energi fra treningen føler jeg at jeg står stødigere i rollen. Jeg vil ha overskudd til å stå i mot trass og dårlig oppførsel fremfor å gi etter på sutring og gå for de enkle løsninger.

Jeg får i blant spørsmål om jeg aldri blir lei av å trene. Det er veldig sjelden at jeg blir direkte lei men jeg har også mine dager i året hvor trening frister mindre enn det vanligvis gjør. Da pleier jeg å dra med meg en venninne eller endre planen. Jeg kan gå en tur i stedet for å løpe, eller at jeg dropper styrke økten inne til fordel for løpeturen ute som alltid frister meg mer.

Å løpe og trene styrke er mine treningsformer. Det er det jeg liker. Det er det jeg er god på. Og ofte er det 10 ganger lettere å holde motivasjonen oppe året rundt når du faktisk gjør noe du liker eller er god på. Er du usikker på hva som er din treningsform? Da anbefaler jeg deg å enten gjøre som Vegard Harm: å teste flere ulike grener for å forhåpentlig finne noe som funker for deg. Noe du liker eller noe du mester. Dersom det ikke funker vil jeg anbefale deg som sliter med motivasjonen til å investere i et par PT timer for å få hjelp.

Å trene for å gå ned 5 kg eller for å imponere naboen tror jeg har kortvarig motivasjon effekt. Å trene for å forebygge livsstilssykdommer, få bedre mental helse, bedre søvn, mer overskudd i hverdagen og bedre humør tror jeg har en langt høyere motivasjon faktor.

Så ja, siden jeg vil være et bra menneske, en god mamma, en god kone og en aktiv sykepleier året rundt spiller det ingen rolle om det er fredagskveld eller sommerferie. Jeg vil at kroppen og hodet mitt skal være fornøyd hele året, ikke bare i sesonger.

Felix på 4 år var med meg å utførte noen slynge øvelser tidligere denne uken. Jeg spurte han da om hvorfor det var bra for å kroppen å trene. Han svarte kjapt at det var bra å ha en sprek kropp. Jeg ville gjøre det enda litt vanskeligere for han og spurte derfor hvorfor det var bra med en sprek kropp. Felix svarte meg da at dersom vi har en sprek kropp blir vi mindre syke. Nettopp.

Det er sommer og det er en perfekt anledning til å være fysisk aktiv. Hold deg i aktivitet, det er ingen begrensninger for hva du kan gjøre egentlig, men jeg anbefaler deg å gjøre noe du liker.

Ha en fin fredagskveld og en fin helg ♥

Beate

Blogglistenhits

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.