Skip to content

Skulle gjerne ønske at flere erfarte fordelene

Posted in Hverdagsliv, and Treningsglede

Min teori er at 95% av befolkingen vet at fysisk aktivitet er bra for kroppen på alle vis. En vet liksom at det er bra for å forebygge livsstilssykdommer, unngå uønsket vektøkning, få bedre humør, bedre søvnkvalitet, mer overskudd +++. Listen er lang, og det er også mitt inntrykk at de aller fleste vet at fysisk aktivitet er utelukkende bra for deg. Så hvorfor er ikke alle fysisk aktive hver dag når en vet all fakta om fordelene?

Jeg tror det meste ligger i viljestyrken og motivasjonen. Og akkurat motivasjonen kan du øke betraktelig ved å erfare. La oss si du tar en løpe tur på 3 km. Det er flere måneder eller gjerne år siden forrige gang og kroppen er naturligvis utslitt og det var et slit å gjennomføre. Om du tar den 3 km igjen noen dager senere vil den bli ørlite lettere og slik fortsetter det. La oss si at du har klart å gjennomføre 5 slike økter, da er jeg sikker på at motivasjonen din allerede har steget betraktelig fra den første løpeturen.

Hvorfor? Jo fordi du har kjent på kroppen hvor bra det var etterpå. At du fikk overskudd, var mindre stresset og sur hjemme, var i bedre humør. Du har kjent på sinnet at du sover bedre og føler deg bedre med deg selv. Og denne gode erfaringen kan gjøre til at motivasjonen kommer sakte men sikkert. Før du vet ordet av det får du lyst til å prøve deg på en 5 km tur.

Jeg har i den siste tiden savnet trening i min hverdag nettopp fordi jeg vet alle fordelene den gir meg og at den er en så stor del av meg. Det har dog ikke vært mulig å tenke på trening i det siste men nå som ting har roet seg her hjemme er jeg klar for å prioritere det igjen. Merk deg ordet prioritere. Du må selv sette av tid i en travel hverdag å faktisk prioritere 30 minutter til kun deg selv. Om du får det til før jobb, etter jobb med ungene på sykkel, eller på kvelden: det er mindre viktig. Finn din måte.

Denne uken har jeg klart å prioritere 5 økter og jeg merker fordelene. Jeg er mindre trett og jeg kjenner at jeg har fått noe mer overskudd. Den desidert beste fordelen er at jeg automatisk spiser sunnere når kroppen trener sammenliknet med dersom den ikke trener. Ergo jeg føler meg bedre både fysisk og psykisk. Jeg kjenner på at jeg har savnet å knytte løpeskoene og puste inn frisk luft. Det er befriende det! Beina kjennes dog noe tunge ut og formen er rusten – men det bruker jeg bare som motivasjon. Det kan bare bli bedre.

I kveld var jeg ute å løp. Mens jeg løp skulle jeg ønske at flere fant gleden i å være fysisk aktiv. At flere oppdaget at de kan få bedre psyke og bedre fysisk helse av å røre på seg. Tenk over dette nå som vi går mot våren. Det er perfekt tidspunkt å komme seg mer ut. Kjenner du noen gang på at din indre stemme sier til deg: «Du burde være mer i aktivitet?» Da kan det muligens være at det er en god ide og at du skal forsøke å tenke gjennom hva som kan motivere deg til nettopp det. Gå tur, sykle, løpe, yoga, dans, fjelltur, svømming, styrketrening, trening med PT, gruppetimer, spinning, klatring, karate eller lek med barna? Ingen begrensinger – kun muligheter ♥

Jeg håper du får en fin start på en ny uke i morgen. God søndagskveld videre!

Beate

2 Comments

  1. Aslaug
    Aslaug

    Motiverande ord Beate❤

    17. mars 2019
    |Reply
    • Så gildt at du syns det, kjekt at du følger bloggen min Aslaug 🙂 Klem!

      18. mars 2019
      |Reply

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.