Skip to content

Bakkeintervall – du trenger kun en bakke

Posted in Treningsglede

Jeg foretrekker helst løping i disse nydelige omgivelsene men det er ikke mulig nå som jeg er alene og da er bakkeintervall et supert alternativ for kondisjons trening. Når det gjelder bakkeintervaller finnes det ingen fasit og mitt beste råd fra meg er nok å finne ut hva som passer for deg. Ikke bruk for mye energi på å vurdere om bakken er for lang eller for kort. Heller ikke kompliser dette med hvor mange ganger skal du løpe opp og ned – vegen blir ofte til mens du går.

Rett utenfor vår hytte har vi en grei bakke. For meg funker det å løpe opp og jogge ned. Jeg løper 10 ganger før jeg tar en kort pause. Så løper jeg 10 nye runder før siste pause og avslutter med siste 10. Jeg løper totalt 30 ganger inkludert 2 pauser mellom sett 1 og 2.

Om du ikke vil løpe opp kan du jogge opp og gå ned, eventuelt gå begge veger. Bakke intervall passer de fleste og dersom du har en bakke i nærheten av deg, og er alene med barna, ja da er dette et supert alternativ!

Har du større unger kan de også bli med, fokuser da på mestring, ikke at de skal holde på like lenge som deg f.eks.

Er bakken kort – vurder om du kan ta mange repetisjoner.
Er bakken lang – ta mindre repetisjoner.
Her må du også ta hensyn til bratthet og din egen form.

Jeg utførte denne økten i går ettermiddag. I forkant var jeg litt tiltaksløs og det satt litt langt inne. Men jeg bestemte meg for at jeg skulle gjennomføre og da gjør jeg det – mye sitter nettopp i hodet. Etter økten var jeg veldig glad og kjente på mestring, energi og positivitet. Følelsen etter en økt hvor du har tatt deg godt ut er uslåelig!

Her på Sørlandet skinner solen så nå skal jeg pakke bort mac`en og nyte dagen ute med barna. Håper solen skinner hos deg og! Ha en fin onsdag ♥

Beate

 

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.